Το εξώφυλλο περιγράφει: «Ο Δρ. Χένρυ Σέλγουιν, πρόσφυγας από τη Λιθουανία, φτάνει το 1899 στο Λονδίνο, όπου χτίζει μια λαμπρή καριέρα ως χειρουργός, αλλά όσο περνάει ο καιρός, απομονώνεται όλο και περισσότερο από τον κόσμο, ο Πάουλ Μπεράιτερ, δημοδιδάσκαλος σε μια γερμανική κωμόπολη, χάνει τη θέση του και την αγαπημένη του υπό το ναζιστικό καθεστώς, ο Άμπροζ Άντελβαρ, μετανάστης των αρχών του 20ου αιώνα στη Νέα Υόρκη, γίνεται μπάτλερ στο σπίτι ενός εβραίου τραπεζίτη και επιστρέφοντας από τη μοναδική του επίσκεψη στη μεταπολεμική Γερμανία εισέρχεται σε ψυχιατρικό ίδρυμα και, τέλος, ο ζωγράφος Μάξ Φέρμπερ, που έχει φυγαδευτεί το 1939 στην Αγγλία και όλο του το καλλιτεχνικό έργο είναι μια διαρκής πάλη με τον όλεθρο.»
Καλωσήρθατε στον κόσμο των «Ξεριζωμένων». Καλωσήρθατε στον κόσμο του W.G. Sebald. Ο συγγραφέας μάς καταθέτει τέσσερις διαφορετικές περιπτώσεις, τέσσερις υποθέσεις που δεν συνδέονται μεταξύ τους. Κι όμως, στην πραγματικότητα, κεντρικό θέμα του βιβλίου είναι ακριβώς αυτή η αόρατη σύνδεση των ανθρώπων και των ιστοριών. Ο συγγραφέας κοιτά σιωπηλός καθ’ όλη τη διάρκεια. Σχεδόν δεν πράττει, υφίσταται σε μια ενεργητική παθητικότητα. Παρατηρεί, ακούει, καταγράφει. Ψάχνει τις ιστορίες των τεσσάρων προσώπων. Χωρίς ποτέ να μας λέει το γιατί, χωρίς ποτέ να εξηγεί ή να απολογείται. Η πληγή τους είναι αυτό που δίνει ενότητα. Η πληγή από το διωγμό, το ξερίζωμα και την απώλεια. Και ταυτόχρονα η δράση που δεν ειπώνεται αλλά υπάρχει παντού μπροστά στα μάτια μας. Η συγγραφή του βιβλίου από τον Sebald. Δεν μαθαίνουμε ποτέ για ποιον λόγο ο ίδιος ψάχνει, καταγράφει και μεταδίδει τη ζωή των ανθρώπων αυτών. Σαν η πραγματική σημασία να κρύβεται στη σιωπή. Αυτονόητη και ταυτόχρονα αδιόρατη.
Δεν έχω διαβάσει ποτέ μου βιβλίο όπου το συλλογικό και το ατομικό να υπάρχουν τόσο αρμονικά. Ο ίδιος ο ρόλος του αόρατου συγγραφέα, αλλά και της διαχείρισης του ρόλου του είναι το βασικό εργαλείο που ορίζει τη δοσολογία. Από την μία η παρουσία του, ο ρόλος του μάρτυρα-καταγραφέα δίνει στις ιστορίες την αίσθηση του πραγματικού, του ντοκουμέντου. Της συμμετοχής ενός ήρωα στο παγκόσμιο βίωμα. Η μη διατυπωμένη αγωνία του συγγραφέα περιγράφει ένα ατομικό βίωμα. Ταυτόχρονα όμως —μέσα από την έλλειψη συγκεκριμένων χαρακτηριστικών του προσώπου που αφηγείται— συνδέει τις ιστορίες μ’ εμάς. Με τον τρόπο του ο Sebald καταφέρνει κάτι μοναδικό. Όχι να μας κάνει να μάθουμε ή να διαβάσουμε μια ιστορία. Καταφέρνει να μας κάνει να συμμετέχουμε στον ιστορικό χρόνο. Να αντιλαμβανόμαστε την πληγή και τον ξεριζωμό. Τον ανθρώπινο μόχθο ως στοιχείο συγκρότησης της πραγματικότητάς μας.
Οι «Ξεριζωμένοι» (εκδόσεις Άγρα, μετάφραση Γιάννη Καλιφατίδη) αποτελούν ένα υβρίδιο προσωπικής μαρτυρίας, ταξιδιωτικού, ιστορικής καταγραφής, μυθοπλασίας. Χωρίς εξάρσεις, χωρίς κορυφώσεις κουβαλούν την ηρεμία που έχουν οι στιγμές μετά τον κατακλυσμό. Σαν οι στιγμές, όμως, να κουβαλούν όλη τη σημασία και το μέγεθος του κατακλυσμού που προηγήθηκε. Ταυτόχρονα, όμως, το βιβλίο μάς μαθαίνει τον τρόπο με τον οποίο συνομιλούμε με την ιστορία, με το χρόνο, με την πληγή.
Γιατί οι πληγές είμαστε εμείς.
(στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου