Την εβδομάδα που διανύουμε, η ταινία «Χόμπιτ: Ένα αναπάντεχο
ταξίδι», ταξιδεύει στις αίθουσες. Η ταινία αποτελεί πρώτο
μέρος της τριλογίας του Πίτερ Τζάκσον βασισμένη στο βιβλίο
«Χόμπιτ» του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν. Το βιβλίο αποτελεί πρόλογο στο
τρίτομο επικό δημιούργημα «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών» και
εξιστορεί την πορεία και την αναμέτρηση μιας ομάδας νάνων
εναντίον του δράκου Νοσφιστή με τη συνοδεία του μάγου Γκάνταλφ
και του Χόμπιτ Μπίλμπο Μπάγκινς. Πρόσωπα, σχέσεις και τόποι που
εμφανίζονται στον Άρχοντα των δαχτυλιδιών, μας συστήνονται
εδώ για πρώτη φορά. Οι σπόροι που αναπτύσσονται στην τριλογία
φυτεύονται στο εδώ έδαφος: οι φιλίες και οι διχόνοιες, οι
συμμαχίες και οι ήττες και κυρίως το πώς βρέθηκε το Δαχτυλίδι,
το πώς τόση δύναμη κρύφτηκε στις παλάμες των μικρών ανθρώπων.
Η ταινία αποτελεί ουσιαστικά μια επανάληψη των μυθικών τρόπων που χρησιμοποίησαν οι τρεις παλαιότερες ταινίες του Τζάκσον και ταυτόχρονα μια εξέλιξη σε σχέση με την αισθητική και τεχνική ακρίβεια στον τρόπο που αυτές διατυπώνονται. Η ταινία και το μέγεθος που ενδέχεται να λάβει η προβολή της, συντάσσει ξανά το ερώτημα: γιατί τα έργα του Τόλκιν συντηρούν μια άφθαρτη δημοφιλία η οποία όχι μόνο δεν μειώνεται αλλά διασκευάζεται, μεταμορφώνεται και πολλαπλασιάζεται;
Τα υλικά του μύθου
Στα βιβλία του, ο Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν κατασκευάζει τον κόσμο με την ακρίβεια της πραγματικότητας. Η χλωρίδα και η πανίδα των τόπων, τα ήθη και τα έθιμα των διαφόρων φανταστικών λαών, οι γλώσσες και οι λέξεις που τα περιγράφουν και τα επικοινωνούν, βρίσκονται ανεπτυγμένα μέχρι τη λεπτομέρεια. Ταυτόχρονα, ο μύθος που ξεδιπλώνεται ανάμεσα στις πολλαπλές πληροφορίες, κρατά την καθαρότητα των αρχετύπων. Οι αξίες, οι μορφές και οι πράξεις έχουν την ευκρίνεια του μύθου, συνομιλούν με ό,τι κοινό μπορεί κανείς να συναντήσει ανάμεσα σε διαφορετικές μυθολογίες, σε ένα μακρινό παρελθόν τελείως διαφορετικών περιπτώσεων. Τα στοιχεία αυτά μέσα στα βιβλία τονίζουν τελικά τις ομοιότητες ανάμεσα στους μύθους. Γνώστης και μελετητής των αρχαίων γλωσσών και λογοτεχνιών (ο ίδιος ήταν καθηγητής της Αγγλικής γλώσσας και φιλολογίας στην Οξφόρδη), ο Τόλκιν δεν σχολίασε τα περασμένα κείμενα αλλά τα ανασκεύασε σε μια νέα χειρονομία ενός φανταστικού παρελθόντος. Το έργο του εμφανίζεται στον αναγνώστη κάθε εποχής οικείο και ταυτόχρονα εξωτικό. Ανάμεσα στη φθαρμένη μυθολογία των χιλιοειπωμένων θρησκειών και την ακρίβεια της επιστήμης να στέκει άκαμπτη και ψυχρή στα αυστηρά βασίλεια του πραγματικού, ο κόσμος του Τόλκιν προσφέρει μια τρίτη εναλλακτική οδό, μακριά τόσο από την πίστη όσο και από την αλήθεια. Δανειζόμενος τόσο από τη θρησκεία (σύμβολα, μοτίβα και μυθολογήσεις), όσο και από την επιστήμη (δομές γλωσσών, χάρτες, ιστοριογραφικούς τρόπους), ο Τόλκιν προτείνει τη φαντασία ως ένα κοινό παρελθόν που αποφεύγει την απόδειξη, τη βεβαιότητα και το δόγμα και χρησιμοποιεί ως μόνο αντικείμενο πειθούς, τη γοητεία του μύθου.
Η μαγεία ως ανάγκη
Κάτω από τις λάμπες του απόλυτου ορθολογισμού, η εποχή μας εξορίζει τις σκιές της. Η τελετουργία, το παραμύθι και οι παλιοί φόβοι δεν έχουν χώρο εδώ. Η θέση τους παραχωρείται στην πρακτικότητα, τη λειτουργικότητα, στην αποτελεσματικότητα. Και όμως το άγνωστο, το σκοτεινό και το μυστήριο επιβιώνουν μέσα στον άνθρωπο καμιά φορά ακόμη και ως ανάγκη. Το ανείπωτο παραμένει σιωπηλό ακόμα και αν λιγοστεύει. Είναι οι εξωγήινοι αυτοί που επισκέπτονται τους παιδικούς φόβους, όπως παλαιότερα οι μάγισσες. Ο φόβος του παραμυθιού φοράει ένα νέο κουστούμι ραμμένο στην εποχή μας, δεν έρχεται αντιμέτωπος με την επιστήμη, αντίθετα την ενσωματώνει παίρνοντας νέα μορφή, αποδεικνύοντας πως το μαγικό, το μυθικό και το φανταστικό υπάρχουν ακόμα και ως προσδοκία. Στον αποϊεροποιημένο κόσμο του σήμερα, τα βιβλία του Τόλκιν μας αποδεικνύουν τη γοητεία της σκιάς. Περιγράφοντας ένα σύμπαν που δεν υπήρξε, ουσιαστικά μας υπενθυμίζουν τον τρόπο με τον οποίο η ίδια η φαντασία μπορεί να υπάρξει, δημιουργώντας έκταση και λεπτομέρεια, λαούς και πρόσωπα και τελικά δημιουργώντας κόσμους και πραγματικότητα.
(στην εφημερίδα Εποχη)
Η ταινία αποτελεί ουσιαστικά μια επανάληψη των μυθικών τρόπων που χρησιμοποίησαν οι τρεις παλαιότερες ταινίες του Τζάκσον και ταυτόχρονα μια εξέλιξη σε σχέση με την αισθητική και τεχνική ακρίβεια στον τρόπο που αυτές διατυπώνονται. Η ταινία και το μέγεθος που ενδέχεται να λάβει η προβολή της, συντάσσει ξανά το ερώτημα: γιατί τα έργα του Τόλκιν συντηρούν μια άφθαρτη δημοφιλία η οποία όχι μόνο δεν μειώνεται αλλά διασκευάζεται, μεταμορφώνεται και πολλαπλασιάζεται;
Τα υλικά του μύθου
Στα βιβλία του, ο Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν κατασκευάζει τον κόσμο με την ακρίβεια της πραγματικότητας. Η χλωρίδα και η πανίδα των τόπων, τα ήθη και τα έθιμα των διαφόρων φανταστικών λαών, οι γλώσσες και οι λέξεις που τα περιγράφουν και τα επικοινωνούν, βρίσκονται ανεπτυγμένα μέχρι τη λεπτομέρεια. Ταυτόχρονα, ο μύθος που ξεδιπλώνεται ανάμεσα στις πολλαπλές πληροφορίες, κρατά την καθαρότητα των αρχετύπων. Οι αξίες, οι μορφές και οι πράξεις έχουν την ευκρίνεια του μύθου, συνομιλούν με ό,τι κοινό μπορεί κανείς να συναντήσει ανάμεσα σε διαφορετικές μυθολογίες, σε ένα μακρινό παρελθόν τελείως διαφορετικών περιπτώσεων. Τα στοιχεία αυτά μέσα στα βιβλία τονίζουν τελικά τις ομοιότητες ανάμεσα στους μύθους. Γνώστης και μελετητής των αρχαίων γλωσσών και λογοτεχνιών (ο ίδιος ήταν καθηγητής της Αγγλικής γλώσσας και φιλολογίας στην Οξφόρδη), ο Τόλκιν δεν σχολίασε τα περασμένα κείμενα αλλά τα ανασκεύασε σε μια νέα χειρονομία ενός φανταστικού παρελθόντος. Το έργο του εμφανίζεται στον αναγνώστη κάθε εποχής οικείο και ταυτόχρονα εξωτικό. Ανάμεσα στη φθαρμένη μυθολογία των χιλιοειπωμένων θρησκειών και την ακρίβεια της επιστήμης να στέκει άκαμπτη και ψυχρή στα αυστηρά βασίλεια του πραγματικού, ο κόσμος του Τόλκιν προσφέρει μια τρίτη εναλλακτική οδό, μακριά τόσο από την πίστη όσο και από την αλήθεια. Δανειζόμενος τόσο από τη θρησκεία (σύμβολα, μοτίβα και μυθολογήσεις), όσο και από την επιστήμη (δομές γλωσσών, χάρτες, ιστοριογραφικούς τρόπους), ο Τόλκιν προτείνει τη φαντασία ως ένα κοινό παρελθόν που αποφεύγει την απόδειξη, τη βεβαιότητα και το δόγμα και χρησιμοποιεί ως μόνο αντικείμενο πειθούς, τη γοητεία του μύθου.
Η μαγεία ως ανάγκη
Κάτω από τις λάμπες του απόλυτου ορθολογισμού, η εποχή μας εξορίζει τις σκιές της. Η τελετουργία, το παραμύθι και οι παλιοί φόβοι δεν έχουν χώρο εδώ. Η θέση τους παραχωρείται στην πρακτικότητα, τη λειτουργικότητα, στην αποτελεσματικότητα. Και όμως το άγνωστο, το σκοτεινό και το μυστήριο επιβιώνουν μέσα στον άνθρωπο καμιά φορά ακόμη και ως ανάγκη. Το ανείπωτο παραμένει σιωπηλό ακόμα και αν λιγοστεύει. Είναι οι εξωγήινοι αυτοί που επισκέπτονται τους παιδικούς φόβους, όπως παλαιότερα οι μάγισσες. Ο φόβος του παραμυθιού φοράει ένα νέο κουστούμι ραμμένο στην εποχή μας, δεν έρχεται αντιμέτωπος με την επιστήμη, αντίθετα την ενσωματώνει παίρνοντας νέα μορφή, αποδεικνύοντας πως το μαγικό, το μυθικό και το φανταστικό υπάρχουν ακόμα και ως προσδοκία. Στον αποϊεροποιημένο κόσμο του σήμερα, τα βιβλία του Τόλκιν μας αποδεικνύουν τη γοητεία της σκιάς. Περιγράφοντας ένα σύμπαν που δεν υπήρξε, ουσιαστικά μας υπενθυμίζουν τον τρόπο με τον οποίο η ίδια η φαντασία μπορεί να υπάρξει, δημιουργώντας έκταση και λεπτομέρεια, λαούς και πρόσωπα και τελικά δημιουργώντας κόσμους και πραγματικότητα.
(στην εφημερίδα Εποχη)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου