Κάποιοι το παρομοίασαν με γιγάντιο πύργο ναυαγοσώστη μέσα στο καταχείμωνο, άλλοι με ένα ασανσέρ που ανεβάζει τους Αθηναίους στο πουθενά. Οι περισσότεροι το παρομοίωσαν με σκαλωσιά παρατημένου γιαπιού, ανάμνηση από την Ελλάδα της ανοικοδόμησης. Έτσι, μετά το πιο ψηλό δέντρο της Ευρώπης του Δημήτρη Αβραμόπουλου, μετά το πιο τσουρουφλισμένο και στην συνέχεια το πιο καλά περιφρουρημένο δέντρο της Ευρώπης του Νικήτα Κακλαμάνη, ήρθε η επιτέλους η στιγμή για την Αθήνα να αποκτήσει το πιο κακόγουστο δέντρο της Ευρώπης. Η τριλογία της γιορτινής αστοχίας φαίνεται πως φέτος ολοκληρώνεται αρμονικά.
Κάθε δέντρο αποτελεί προβολή του στίγματος και των επιθυμιών του εκάστοτε δημάρχου. Ως κεντρικό σύμβολο μιας σειράς εκδηλώσεων και δημοτικών ενεργειών, το δέντρο καλείται να συμπυκνώσει και να παρουσιάσει με ταχύτητα την αφήγηση που κάθε αρχή προσφέρει. Στο παρελθόν τα χριστουγεννιάτικα δέντρα μάς μίλησαν για τη μεγαλομανία, την καταστολή και την γιορτινή χαρά με κάθε κόστος, άσχετα με το τι συμβαίνει στην υπόλοιπη πόλη. Φέτος το δέντρο μάς διηγείται μια ιστορία διαφορετική.
Χριστούγεννα με χορηγία της Wind
Για όσους δεν έτυχε να δουν από κοντά το «δέντρο» της πλατείας, η όψη του καταγράφεται ως εξής: τέσσερις σκαλωσιές ορίζουν το κυβικό του σχήμα ενώ τέσσερις αλουμινένιες επιφάνειες το χωρίζουν σε πέντε οριζόντια επίπεδα. Στα επίπεδα αυτά έχουν τοποθετηθεί μικρά και καχεκτικά χριστουγεννιάτικα δεντράκια. Οι σκαλωσιές είναι στολισμένες με χριστουγεννιάτικες γιρλάντες-ξέφτια, ενώ αυτό που δεσπόζει στην όλη κατασκευή είναι ο ορθογώνιος όγκος στο κέντρο της. Πάνω του προβάλλονται χριστουγεννιάτικα σχήματα και χρώματα στο ρυθμό της μουσικής, ένας καταρράχτης φανταχτερής μουτζούρας, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις πιο κακόγουστες βιτρίνες των εποχιακών καταστημάτων της πόλης (όσων δεν έχουν βάλει ακόμη λουκέτο, τέλος πάντων). Η εορταστική εικόνα συμπληρώνεται από ένα παγοδρόμιο σε διαστάσεις πυγμαίου. Η εικόνα όμως που κλέβει τις ματιές, είναι οι άπειρες επιγραφές-διαφημίσεις του περήφανου χορηγού των φετινών εορτών, της Wind. Τη θέση των ξωτικών και των υπέρβαρων Αϊ Βασίληδων, έχουν πάρει υπάλληλοι της εταιρίας, οι οποίοι μας ενημερώνουν για τις εορταστικές προσφορές και τα χριστουγεννιάτικα πακέτα της Wind. Γιατί, όπως ανέφερε και ο δήμαρχος Γιώργος Καμίνης στον χαιρετισμό του: «Οι φετινές χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις του Δήμου Αθηναίων αναζητούν και φιλοδοξούν να ξαναζωντανέψουν το βαθύτερο, το ουμανιστικό και πανανθρώπινο, νόημα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς»...
Ένας ανέξοδος εναλλακτισμός
Σε άλλο σημείο των δηλώσεών του ο δήμαρχος αναφέρει: «Αναζητήσαμε την πρωτοτυπία, εμπιστευτήκαμε καλλιτέχνες πολυσχιδείς και δημιουργικούς». Σύμφωνα, μάλιστα, με τις προεκλογικές δηλώσεις, αλλά και τις δηλώσεις του μέσα στις γιορτές, δόθηκε προτεραιότητα σε νέα πρόσωπα και νεαρούς καλλιτέχνες. Όπως ήταν λοιπόν φυσικό (σχεδόν αυτονόητο θα λέγαμε, αν θέλαμε να υπερβάλουμε) όλες αυτές οι παράμετροι οδήγησαν στο να παραχωρηθεί η κατασκευή του δέντρου στους τελειόφοιτους σπουδαστές του τμήματος Interior Architecture της ιδιωτικής σχολής ΑΚΤΟ (προφανώς -κρίνοντας και από το αποτέλεσμα- κατά πολύ ικανότερους των τελειοφοίτων της Αρχιτεκτονικής ή της Σχολής Καλών Τεχνών. Άλλωστε, το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι πασέ, στα όρια του ρετρό). Αποτέλεσμα; Ένα εναλλακτικό δέντρο που αρνείται τον εαυτό του με άγαρμπους τρόπους μέσα από το άγχος τού υποχρεωτικά νέου και του βιαστικά καινούργιου. Ένα δέντρο πυρίμαχο (γιατί με αυτά που έχουμε δει τελευταία, πρέπει κανείς να παίρνει τα μέτρα του), ένα δέντρο από ανακυκλώσιμα υλικά.
Αυτό που προσπαθεί τελικά να αφηγηθεί το φετινό δέντρο, είναι κάτι διαφορετικό που δεν διαφέρει. Ένα νέο χωρίς προϋποθέσεις, συχνά μάλιστα κόντρα σε ό, τι μπορεί να δημιουργήσει τις συνθήκες από τις οποίες θα ξεπηδήσει το νέο. Μια άτσαλη πόζα εσωστρέφειας, που δεν καταφέρνει καν να δικαιολογήσει τον εαυτό της και άθελά της περιγράφει την αμηχανία απέναντι στις γιορτές την περίοδο της κρίσης. Γιατί τα Χριστούγεννα της κατανάλωσης, της ευδαιμονίας και του πλαστικού χαμόγελου έχουν πια περάσει χωρίς επιστροφή. Αυτό που στολίζουμε μέσα στην κρίση, είναι το κουρέλι μιας ανάμνησης, όπως μας δόθηκε ξαφνικά, μια ελαφρότητα του παρελθόντος που καθώς το ένα παρόν διαδέχεται το άλλο, ζυγίζει όλο και περισσότερο. Το μόνο σίγουρο είναι πως η μελαγχολία που σου προκαλεί η όψη του φετινού χριστουγεννιάτικου δέντρου ταιριάζει απόλυτα με την μελαγχολία των ημερών μας…
(στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου