Ο Γιάννος Παπαντωνίου προφυλακίστηκε. Το ίδιο και η γυναίκα του. Τα καθημερινά δημοσιεύματα για τις μετακινήσεις χρημάτων σε τράπεζες στην Ελβετία, για τα μυθικά ποσά ως δώρα για συμφωνίες και συμβάσεις, για τις εικόνες στα δικαστήρια, σχεδόν μονοπωλούν το καθημερινό ενδιαφέρον. Τόσο σε επίπεδο ουσίας, όσο και σε επίπεδο ελαφρού σχολιασμού.
Ο Γιάννος Παπαντωνίου είναι μια υπενθύμιση. Υπενθύμιση ενός πρόσφατου παρελθόντος, βγαλμένου από εποχές που μοιάζουν έτη φωτός μακριά. Μια αλαζονική φιγούρα μιας αλαζονικής εποχής. Ενσάρκωση ενός αισθήματος τρύπιας αισιοδοξίας και ματαιοδοξίας. Ενός παρόντος που παρήλθε, αφού πρώτα δανείστηκε από το μέλλον του, αφήνοντάς το δικό μας παρόν αιμόφυρτο και καθηλωμένο. Μηχανοδηγός της ύβρης και ταυτόχρονα αυτός που καρπώθηκε τα αποτελέσματά της. Σύμβολο της ευρωπαϊκής εκδοχής του μέσου Έλληνα, εκεί που η επιτυχία ταυτίζεται με την ισχύ και μαζί συναντούν τους καλούς τρόπους ενός σικάτου πουκάμισου (μακριά από τις υπερβολές του παπανδρεϊκού νεοπλουτισμού φυσικά), την επιδεικτικότητα και το γόητρο της ταυτότητας σε μια έξοδο στο Μέγαρο Μουσικής. Την περίοδο του εκσυγχρονιστικού ΠΑΣΟΚ, ο Γιάννος ήταν το πεπρωμένο μας. Ένα συλλογικό πεπρωμένο, χτισμένο από χρηματιστήρια, μαγειρεμένα στοιχεία και κομπίνες, δάνεια και μεγαλοϊδεατισμό ισχύος.
Ο Γιάννος Παπαντωνίου δεν είναι πια η εξουσία. Είναι μια στρεβλή νοσταλγία που μας εξουσιάζει. Μια ανάμνηση μια γελοίας εποχής που φορούσε ρούχα που δεν αντιστοιχούσαν στο μέγεθός της. Και τώρα πρέπει να τα επιστρέψει.
Ας συγκρατήσουμε τη χαιρεκακία μας. Είναι λογικό και ανθρώπινο σε εποχές κρίσης, φτώχειας και απελπισίας να ψάχνουμε ενόχους. Και πιο συγκεκριμένα πρόσωπα-σύμβολα, με θέσεις ευθύνης, πρόσωπα που έπαιρναν αποφάσεις σε μια περίοδο κομβική για τη σημερινή κατάληξη, πρόσωπα που εγκλημάτησαν για προσωπικό κέρδος απέναντι στο σύνολο. Πρόσωπα που κουβαλούν ακόμα την οικειότητα της δημοφιλίας και την υπεροψία της εξουσίας (αυτή που τους εγκαταλείπει πολύ μετά την εξουσία). Ζητούμε εκτόνωση μέσα από αυτούς. Και μονίμως ξεχνάμε πως προϋπόθεση για να ανθίσουν τέτοια λουλούδια είναι ένα σύστημα που τους δίνει χώρο. Ένα σύστημα που σε μεγάλο βαθμό οι ίδιοι συνέβαλαν στη δημιουργία του. Όταν όμως έρχεται η ώρα της πληρωμής, το σύστημα ξεχνιέται. Ένας Άκης, ένας Γιάννος (ατελείωτη αυτή η οικειότητα ακόμα και μετά την καταδίκη) αρκούν για να εκτονώσουν. Όχι το αίσθημα δικαίου, αλλά αυτή την αυθόρμητη αντίδρασή μας απέναντι στο παράλογο που κατοικεί στην κοινωνία μας, απέναντι στη γενικευμένη εκδοχή της αδικίας, η οποία φυσικά και είναι παρούσα, αλλά συνήθως δεν τη γειώνουμε σε συγκεκριμένες πολιτικές και επιλογές που την προκάλεσαν.
Αλλά εδώ μιλούμε για πολιτική, όχι για ανθρώπινη εκτόνωση. Όταν τα δύο ταυτίζονται, οι εξελίξεις μυρίζουν ανθρώπινο κρέας. Αυτό που έχει σημασία είναι η δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της. Και ακόμη περισσότερο να την κάνει με τρόπο τέτοιο ώστε να μην παρουσιαστεί ως εκδίκηση. Ως ευκαιριακή απόφαση με συγκεκριμένο όφελος. Να μην πράξει ό,τι πράττει για πολιτικούς λόγους. Η στάση απέναντι στο πρόσφατο παρελθόν κατασπατάλησης και κλοπής αποτελεί μια ευκαιρία, ώστε η δικαιοσύνη να ανακτήσει, ή έστω να διορθώσει οριακά, την εικόνα και την εμπιστοσύνη του κόσμου.
Με τους όρους αυτούς, όμως, που θα κάνουν τις αποφάσεις της υπενθύμιση πως ζούμε την προέκταση ένας γαγγραινιασμένου κράτους που δεν έχει ακόμη επουλωθεί, πως το ίδιο σύστημα επιβιώνει σε πολλά επίπεδα και πως επιτέλους πρέπει να ξεκινήσει η στιγμή της διόρθωσης. Ναι, ο Γιάννος Παπαντωνίου μοιάζει ως ένας από τους επικεφαλής και τους υπεύθυνους αυτής της διαδικασίας και αυτού του συστήματος. Αλλά το μέγεθός του δεν ταυτίζεται ούτε με το μέγεθος της διαδικασίας, ούτε με αυτό του συστήματος. Το μόνο που μπορεί να σημάνει, είναι την αρχή του ξηλώματος. Αλλά προς το παρόν το ξήλωμα δεν έχει καν αρχίσει. Και είναι φορές που η εκτόνωση όχι μόνο δεν βοηθά, αλλά λειτουργεί απολύτως ανασταλτικά. Όταν η ίδια η αρχή της διαδικασίας αντικαθιστά την ίδια τη διαδικασία στο σύνολό της.
(στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου