Οι Μόντι Πάιθον εμφανίζονται μαζί μετά από 30 χρόνια
Οι ιππότες που λένε «νι», ένας νεκρός παπαγάλος, η ιερά εξέταση να βασανίζει με μαξιλάρια και βολικούς καναπέδες, το υπουργείο του ανόητου περπατήματος, ένα κτίριο με ασφαλιστές να βγαίνει στα ανοιχτά της θάλασσας και να μεταμορφώνεται σε πειρατικό καράβι, ο Άλμπρεχτ Ντίρερ σε ρόλο βοηθού σερίφη, μαθήματα αυτοάμυνας για την περίπτωση που κάποιος σας επιτεθεί με μία μπανάνα, ένας αγώνας μαραθωνίου για άντρες με τον πιο αδύναμο προστάτη, ένας ποδοσφαιρικός αγώνας ανάμεσα σε αρχαίους Έλληνες και γερμανούς φιλοσόφους, στους λόφους της Ιερουσαλήμ μια σειρά σταυρωμένων να τραγουδά «Always look at the bride side of life».
Ο κόσμος των Μόντι Πάιθον υπήρξε εξίσου ευρύχωρος με τα όρια της φαντασίας. Ένας κόσμος όπου τα αντίθετα συμφιλιώνονται, τα ξένα στοιχεία συνυπάρχουν, το παράδοξο συγκατοικεί με το κοινότοπο. Κανένα στοιχείο δεν μοιάζει παράταιρο κάτω από το δίχτυ του ατελείωτου γέλιου. Το δίχτυ αυτό θα απλωθεί ξανά, για μία και μόνο παράσταση, την 1η Ιουλίου του 2014 στην αρένα Ο2 του Λονδίνου. Τριάντα χρόνια μετά τη διάλυση του, το τσίρκο θα συσταθεί ξανά. Μία τέτοια συσσωρευμένη αναμονή, άλλωστε, μπορεί και να εξηγήσει το πώς τα εισιτήρια της παράστασης εξαντλήθηκαν σε 43,5 δευτερόλεπτα.
Οι Μπιτλς της κωμωδίας
Οι Μόντι Πάιθον υπήρξαν οι Μπιτλς της κωμωδίας. Ο Τζον Κλιζ, ο Τέρι Γκίλιαμ, ο Έρικ Άιντλ, ο Τέρι Τζόουνς, ο Μάικλ Πέιλιν και ο (μόνος μακαρίτης) Γκράχαμ Τσάπμαν, άλλαξαν σε τέτοιο βαθμό το πρόσωπο της τέχνης τους, ώστε να μη γίνεται κατανοητό το πριν και το μετά χωρίς την περιγραφή της τομής τους. Η κωμική ομάδα παραμένει μέχρι και σήμερα η σημαντικότερη κωμική εξαγωγή της Μεγάλης Βρετανίας. Ίσως γι’ αυτό να μοιάζει σε όλους εμάς τους περιφερειακούς δέκτες της ως ένας παράδοξος κομήτης. Στην πραγματικότητα, όμως, το ύφος και ο τρόπος τον Μόντι Πάιθον δεν μπορούν να αναγνωστούν ολοκληρωμένα εκτός ιστορικού και κοινωνικού πλαισίου. Η κωμική ομάδα που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’60 βρίσκει τους προγόνους της στους (ελάχιστα γνωστούς σε εμάς) κωμικούς που προηγήθηκαν: Στη ραδιοφωνική σουρεαλιστική υστερία του Goon Show του Σπάικ Μίλιγκαν και του Πίτερ Σέλερς και στη hip παράλογη κωμωδία του Πίτερ Κουκ και του Ντάντλεϊ Μουρ. Αναζητώντας τις ρίζες του συγκεκριμένου χιούμορ καταλήγουμε πίσω στην ίδια την καταγωγή της αγγλικής κωμωδίας: στη σάτιρα του Τζον Σουίφτ με τον Γκιούλιβέρ του να υπάρχει άλλοτε σαν γίγαντας και άλλοτε σαν νάνος, στα λίμερικς του Έντουαρντ Λιρ να θολώνουν τα όρια ανάμεσα στο σοβαρό και το γελοίο και στις ιστορίες του Λούις Κάρολ να δίνουν σε ένα παιδικό παραμύθι τις διαστάσεις ενός φιλοσοφικού γρίφου (ίσως οι πιο χαρακτηριστικές στάσεις σε ένα κωμικό ταξίδι με άπειρα λιμάνια). Κι αν η επιρροή που διαμόρφωσε την κωμική ομάδα είναι δύσκολο να καταγραφεί, η επίδραση που αυτή άσκησε μετά το σύντομο πέρασμά της μοιάζει αδύνατο να αποτιμηθεί. Η stand-up κωμωδία του Έντι Ίζαρντ και το «Γυρίστε το γαλαξία με οτοστόπ» του Ντάγκλας Άνταμς, τα κινούμενα σχέδια του South Park (που τόσα οφείλουν στα σχέδια της σειράς φτιαγμένα από τον Τέρι Γκίλιαμ) και το σύνολο της Alternative Comedy στην Αγγλία της δεκαετίας του ’80 είναι ίσως οι πιο ξεκάθαρες περιπτώσεις που επηρέασαν οι Μόντι Πάιθον.
Μια αγγλική υπόθεση
Δεν θα ήταν, όμως, υπερβολή να πούμε πως κάθε κωμικό σκετς που διαδέχτηκε την εποχή τους οφείλει κάτι σε αυτούς.
Άλλωστε, το σώμα του έργου των Μόντι Πάιθον (4 τηλεοπτικές σεζόν από το 1969 μέχρι το 1974, 4 κινηματογραφικές ταινίες και άπειρες παραστάσεις) ξεπερνά κατά πολύ τη συμβολή στα στενά όρια της τέχνης της κωμωδίας. Είναι ενδεικτικό ότι μέχρι και η Μάργκαρετ Θάτσερ χρησιμοποίησε ένα απόσπασμα από το σκετς με το νεκρό παπαγάλο (κατά γενική ομολογία το γνωστότερο κομμάτι της ομάδας) στο συνέδριο του κόμματος των Τόρις το 1990.
Για πολλούς η κωμωδία των Μόντι Πάιθον δεν θα μπορούσε να ανθήσει σε έδαφος διαφορετικό από αυτό της αγγλικής κοινωνίας. Στην κεκτημένη υπεροψία μιας χαμένης αυτοκρατορίας, στο γύψο ενός στρατοκρατικού παρελθόντος, σε μια κοινωνία όπου οι γερασμένοι έχουν διαμορφωθεί έτσι, ώστε να ταιριάζουν απόλυτα στις ταπετσαρίες και τα έπιπλα, στην ομίχλη της αγγλικής γραφειοκρατίας, στις παραδόσεις που βουλιάζουν στη μουντάδα της επανάληψης, σε ένα εξώστρεφο και καταπιεστικό παράλογο που τόσο συχνά ο μόνος αντίλογος που μπορείς να αρθρώσεις απέναντί του είναι εξίσου παράλογος, αλλά αυτή τη φορά χαμογελαστά αναιδής.
Η κωμική εξάδα των Μόντι Πάιθονς προσδιόρισε από την αρχή το χιούμορ δίνοντας του νέες διαστάσεις και οδηγώντας το προς νέες κατευθύνσεις. Σε καμία άλλη περίπτωση η δομική αφαίρεση δεν συνδυάστηκε σε τέτοιο βαθμό με την τέρψη της θέασης, σε καμία άλλη περίπτωση το γέλιο δεν αναρωτήθηκε τόσο συχνά για τους λόγους για τους οποίους γελά, σε καμία άλλη περίπτωση μια δημιουργία δεν εξασφάλισε τέτοια ισοπέδωση στο σώμα της πραγματικότητας. Όταν βρίσκεσαι αντιμέτωπος με τα κωμικά κομμάτια των Μόντι Πάιθονς δεν είσαι ποτέ σίγουρος για το αν αυτό που απλώνεται μπροστά σου είναι υψηλό χιούμορ ή φτηνό αστείο, αν είναι μια παράδοξη εκδοχή τέχνης ή απλά χαβαλές. Αυτό, όμως, που γίνεται εύκολα διακριτό, ακόμα και σήμερα –30 χρόνια μετά την τελευταία συνάντηση της ομάδας και λίγους μήνες πριν την επόμενη–, είναι πως το αποτέλεσμα δεν είναι τίποτα περισσότερο από τη δημιουργία μιας παρέας που εξετάζει τα όριά της. Και τα όρια αυτά ξεχειλώνουν μέχρι και σήμερα το στενό γιλέκο της πραγματικότητας.
(στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου