Κάθε πρωί, ένα χάος ειδησεογραφικών τίτλων, σχολίων, επαναλήψεων και παραλλαγών πνίγουν τις αγουροξυπνημένες οθόνες. Και συ ανάμεσά τους ψάχνεις να ακούσεις για τις νέες χθεσινές διαπραγματεύσεις, τα νέα πογκρόμ και μαχαιρώματα μεταναστών, τις φρέσκες συλλήψεις, τα φρέσκα βασανιστήρια και τις σταθερές απελπισίες. Και ανάμεσά τους συχνά μια είδηση κυριαρχεί, άλλοτε λόγω σημαντικότητας και επείγοντος και άλλοτε λόγω της φωτογένειας του παράδοξου και του γελοίου. Μια τέτοια είδηση έκανε το γύρο των βλεμμάτων την προηγούμενη εβδομάδα όταν ανάμεσα στις διάφορες ειδήσεις εμφανίστηκε ο εξής τίτλος σε διάφορες παραλλαγές: «“Μανιφέστο” Σεραφείμ κατά πεολειχίας».
Το μανιφέστο
Ο τίτλος αφορούσε κείμενο του μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ στην ιστοσελίδα της μητρόπολης Πειραιώς, όπου χρησιμοποιώντας επιστημονικά δημοσιεύματα αποδείκνυε τους κινδύνους της «αισχρής πράξης, τόσο για το σώμα όσο και για το πνεύμα των ανθρώπων». Ο ίδιος στο κείμενό του διευκρινίζει πως δεν κινείται «από ποταπά κίνητρα ακραίας φονταμενταλιστικής διαθέσεως ούτε έχομε κάποιο ομοφοβικό σύνδρομο», και προειδοποιεί ότι «τα οψώνια της αμαρτίας είναι θάνατος και ότι η παράχρησις των σωματικών οργάνων του ανθρωπίνου όντος εγκυμονεί τρομακτικές συνέπειες τόσο στην ψυχική όσο και την σωματική υγεία του».
Στη συνέχεια, παραθέτει αυτούσιο ένα δημοσίευμα των Νέων του 2010, καθώς και μια ανάρτηση της ιστοσελίδας iatropedia, ώστε να ταυτίσει τον στοματικό έρωτα με τον καρκίνο του φάρυγγα. Μέσα στη γελοιότητά του και στο ανεπίκαιρο του σκοταδισμού του η δήλωση γεννά κάποιες σκέψεις.
Μια αρρώστια παρουσιάζεται (έστω και συγκεκαλυμμένα) ως ηθική και μεταφυσική καταδίκη. Σε μικροκλίμακα, η δήλωση μάς θυμίζει τις φονταμενταλιστικές εξαγγελίες που ακολούθησαν την 11 Σεπτεμβρίου από διαφόρους τηλευαγγελιστές, σύμφωνα με τους οποίους το χτύπημα στους δίδυμους πύργους ήταν μια θεϊκή τιμωρία για τα νέα ήθη και τις ακολασίες των σύγχρονων Αμερικάνων. Ήταν η ίδια ομάδα ιερέων που έκαναν λόγω για το AIDS ως μια μάστιγα που ήρθε να καταδικάσει τους ομοφυλόφιλους.
Το ενδιαφέρον στις δηλώσεις Σεραφείμ, είναι η προσπάθειά του για ηθική και θρησκευτική νομιμοποίηση από την επιστήμη. Ο ίδιος μητροπολίτης λίγους μήνες πριν, μιλώντας για το πείραμα του CERN και το μποζόνιο του θεού, είχε χαρακτηρίσει τη Γενεύη ως «σύγχρονη Βαβέλ», τις επιστημονικές θεωρίες «ετεροκίνητα νευρόσπαστα του αρχαίου δαίμονος», ενώ έκλεινε τη δημοσίευσή του διατυπώνοντας λυρικά την κρίση του για τις ανακαλύψεις και τα δεδομένα του πειράματος: «αν αυτή η αντίληψις δεν αποτελεί τον απόλυτο ορισμό του κρετινισμού, τότε τί συνιστά κρετινισμό;». Για τον μητροπολίτη -όπως άλλωστε συμβαίνει με κάθε καιροσκόπο-, κάθε δεδομένο (και εδώ συγκεκριμένα επιστημονικό δεδομένο) έχει αξία μόνο όταν μπορεί να επιβεβαιώσει την ορθότητα της κατεύθυνσης που ο ίδιος έχει επιλέξει.
Κάνοντας λόγο στη συνέχεια του κειμένου του για την «τρομακτική τραγικότητα» που μπορεί να φέρει η υπερβολική χρήση της ελευθερίας του ανθρώπου, ο μητροπολίτης αποκαλύπτει πίσω από τις λέξεις κάποιες βαθύτερες διαθέσεις και επιθυμίες: Μια βιοεξουσία θρησκευτικού τύπου όπου τα σώματα θα ορίζονται, θα ταξινομούνται και θα πειθαρχούν, με βάση την ερμηνεία των θεϊκών επιταγών από τα ιερατεία.
Ο σκοταδισμός της δήλωσης δεν προκαλεί εντύπωση. Συχνά εκπρόσωποι της εκκλησίας μίλησαν για τον έρωτα, όπως περίπου μιλούσαν για το μακεδονικό: φανατισμένα, φοβικά, με μια υποκριτική αγνότητα, περηφάνια και καθαρότητα. Αυτό που προκαλεί, όμως, εντύπωση είναι η συγκεκριμένη συγκυρία και το φαινομενικά εκτός τόπου και χρόνου της δήλωσης.
Το επίκαιρο της δήλωσης
Το πρωτόγνωρο καθεστώς ανελευθερίας και περιορισμού των πολιτικών και ανθρώπινων δικαιωμάτων, που βιώνουμε όλο και πιο έντονα, δημιουργεί ένα περιβάλλον πολλαπλής απόκλισης. Από τη στιγμή που κανένα εργασιακό δικαίωμα δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο, από τη στιγμή που οι πολιτικές αποφάσεις και η βούληση των πολιτών δεν δεσμεύουν καμία κυβέρνηση, οι μέρες μας ποτίζονται από μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα σχετικισμού της ελευθερίας. Μέσα από τον άλλοτε ηγεμονικό τους λόγο, οι εκπρόσωποι της εκκλησίας ζητούν να συμμετέχουν στη χάραξη των νέων περιορισμών ακόμα και σε φαντασιακό επίπεδο. Αλήθεια, πόσο τυχαίο μπορεί να μοιάζει το γεγονός πως η επερώτηση στη βουλή για την ιστοσελίδα του Γέροντα Παστίτσιου έγινε από την Χρυσή Αυγή; Σε μια ευτυχή συγκυρία ταύτισης η εκκλησιαστική επιταγή κρατά από το χέρι το φασιστικό απολυταρχισμό.
Οι δηλώσεις του Σεραφείμ Πειραιώς δεν περιγράφουν το σκοτεινό μέλλον μιας παπαδοκρατούμενης χώρας, αντίθετα περιγράφουν το σκοτεινό παρόν μιας χρεοκρατούμενης Ελλάδας.
* το συγκεκριμένο κείμενο είναι ακριβώς 666 λέξεις.
(Στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου