* Ή όταν οι εγκληματίες εισβάλλουν στην πολιτική
«Τέτοιοι σαν αυτόν τον Ούι
υπάρχουν κιόλας πολλοί»
Μπέρτολτ Μπρεχτ,
Η αποτρέψιμη άνοδος
του Αρτούρο Ούι (σκηνή
πρώτη, εικόνα δεύτερη)
Σικάγο, δεκαετία του ’30. Το τραστ του κουνουπιδιού βρίσκεται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση λόγω της κρίσης. Μέσα στον πανικό της κατάρρευσης, οι ηγέτες του τραστ προσπαθούν να στήσουν ένα παράνομο δάνειο. Εμπόδιο στα σχέδια τους στέκεται ο γέρος Ντόγκσμπορου, δήμαρχος και οικονομικός ηγέτης των επιχειρήσεων. Μέσα από ψέματα, κολακείες και δωροδοκίες, οι ηγέτες θα καταφέρουν να εμπλέξουν τον Ντόγκσμπορου στα παράνομα σχέδιά τους. Όταν το δημοτικό συμβούλιο αρχίσει να ερευνά την υπόθεση, ο πανικόβλητος Ντόγκσμπορο θα δεχτεί την προστασία του γκάνγκστερ Αρτούρο Ούι, ο οποίος θα τον υπερασπιστεί απαλλάσσοντας τον από τις κατηγορίες, αλλά ταυτόχρονα θα τον καταστήσει υποχείριο των δικών του σκοπών.
Σύντομα, ο Ούι θα παρέχει προστασία σε ολόκληρο το τραστ του κουνουπιδιού. Απέναντι στους διαφωνούντες και τις αντιδράσεις, ο γκάνγκστερ και οι υπασπιστές του θα απαντήσουν με ψέματα, βία και δολοφονίες. Όταν ξεσπάσει η μεγάλη φωτιά στις αποθήκες των εμπόρων ο Ούι θα κατηγορήσει τους εχθρούς του για το συμβάν. Στην πραγματικότητα όμως είναι οι υπασπιστές του γκάνγκστερ αυτοί που έβαλαν τη φωτιά. Οι γκάνγκστερς εκμεταλλεύονται το διάχυτο φόβο και σύντομα πωλούν προστασία σε ολόκληρη την πόλη. Η δύναμη του Ούι θα μεγαλώσει ταυτόχρονα με την παράνοια του. Φοβούμενος σχέδια ανατροπής, θα δολοφονήσει τον υπασπιστή του, συνεργάτη και στενό του φίλο Ερνέστο Ρόμα. Η παράνοια του, όμως, δεν θα σταθεί εμπόδιο στην επιτυχία του. Μετά το Σικάγο, η γειτονική πόλη του Κίκερο θα μπει και αυτή κάτω από την προστασία των γκάνγκστερ. Σύντομα και άλλες πόλεις θα ακολουθήσουν…
Ανάμεσα στην παρωδία και την παραβολή
Στη σχηματικότητα των χαρακτήρων και της δομή του έργου του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Η αποτρέψιμη άνοδος του Αρτούρο Ούι» , ο θεατής μπορεί να αναγνωρίσει άλλη μια γκανγκστερική ιστορία στους δρόμους του Σικάγου. Ανάμεσα στις σκηνές θα διακρίνει την εγκληματική σταδιοδρομία του άρχοντα της πόλης Αλ Καπόνε και την παράνοια της εξουσίας του σεξπιρικού Ριχάρδου του Τρίτου. Το έργο όμως στην πραγματικότητα αποτελεί αποσυναρμολόγηση και ανασύνθεση των γεγονότων και των προσώπων που οδήγησαν τον Χίτλερ στην εξουσία. Οι σχέσεις του Χίτλερ με τον γερμανό πρόεδρο φον Χίντενμπουργκ, η άνοδος του στην καγκελαρία, ο εμπρησμός του Ράιχσταγκ και η νύχτα των κρυστάλλων, η δολοφονία του Ερνστ Ρομ και η νύχτα των μεγάλων μαχαιριών και τελικά η επέκταση της Γερμανίας στην Αυστρία είναι τα πραγματικά γεγονότα πίσω από τις σκηνές του έργου. Κινούμενο ανάμεσα στην παρωδία και την παραβολή, το έργο δεν αποτελεί απλά μια καταγραφή γεγονότων. Αντίθετα καταφέρνει να τονίσει τους μηχανισμούς πίσω από τα συμβάντα, τις ευθύνες πίσω από την κίνηση και τελικά να αναδείξει εκείνη την ανατροπή (όπως εμφανίζεται στον τίτλο) που ποτέ δεν ήρθε.
Η σκηνή του φασισμού
Ένα στοιχείο με ξεχωριστή σημασία το οποίο υπάρχει έντονα μέσα στο έργο είναι η ίδια η θεατρικότητα του φασισμού. Στον προνομιακό χώρο της θεατρικής σκηνής, ο Μπρεχτ μας παρουσιάζει και μας διδάσκει τους τρόπους με τους οποίους ένας κοινός εγκληματίας, ένας μισότρελος γκάνγκστερ γίνεται Φίρερ, τα υλικά με τα οποία δημιουργείται μια μυθολογία που μπορεί να πλανέψει τα πλήθη: Η θεατρικότητα της κίνησης, ο τονισμός της χειρονομίας, η ένταση του λόγου και η χρήση του φόβου και του μίσους αλλάζουν τις διαστάσεις και δίνουν άλλο μέγεθος σε ένα χαρακτήρα που μέχρι τα μισά του έργου έμοιαζε επικίνδυνος αλλά εμφανιζόταν αδύναμος και αναιμικός. Μέσα από τις σκηνοθετημένες εμφανίσεις το πραγματικό διαστρέφεται και το ψέμα προκύπτει ως αλήθεια, μια αλήθεια που φανατίζει τα πλήθη.
Το έργο γράφτηκε το 1941, όταν ο Μπρεχτ ήταν εξόριστος στην Φιλανδία. Ο Αρτούρο Ούι δεν παίχτηκε και δεν εκδόθηκε ποτέ όσο ο Μπρεχτ ήταν ζωντανός, αλλά σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο πολυπαιγμένα και γνωστά του έργα. Ενώ η αρχική πρόθεση του συγγραφέα ήταν να απομυθοποιήσει και να γελοιοποιήσει τον Χίτλερ και τους επικεφαλής του τρίτου Ράιχ, το έργο πήρε τελικά μια νέα τροπή. Όπως ο ίδιος ο Μπρεχτ σημειώνει: «το έργο δεν είναι τόσο μια επίθεση στον Χίτλερ, αλλά κυρίως μια επίθεση στην αυταρέσκεια των ανθρώπων που μπορούσαν να του αντισταθούν αλλά δεν το έκαναν». Το έργο διδάσκει, ενοχοποιεί και ταυτόχρονα προειδοποιεί. Λειτουργώντας παράλληλα στο Σικάγο και τη Γερμανία, στο χρόνο του ναζισμού και στο χρόνο του γκανγκστερισμού, ο Αρτούρο Ούι γδύνεται τους προσδιορισμούς του συγκεκριμένου, με αποτέλεσμα να γίνεται έργο επίκαιρο όπου και όποτε χρειαστεί. Γιατί όπως περιγράφει διδακτικά και επιθετικά ο ίδιος ο Μπρεχτ στο τέλος του έργου: «Άνθρωπε εσύ, μην για την ήττα του εκείνη θριαμβολογείς,
Γιατί ακόμα και αν ο κόσμος ορθώθηκε και σταμάτησε τον μπάσταρδο, η σκύλα που τον γέννησε έχει και πάλι κάψες».
(Στην εφημερίδα Εποχή)
«Τέτοιοι σαν αυτόν τον Ούι
υπάρχουν κιόλας πολλοί»
Μπέρτολτ Μπρεχτ,
Η αποτρέψιμη άνοδος
του Αρτούρο Ούι (σκηνή
πρώτη, εικόνα δεύτερη)
Σικάγο, δεκαετία του ’30. Το τραστ του κουνουπιδιού βρίσκεται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση λόγω της κρίσης. Μέσα στον πανικό της κατάρρευσης, οι ηγέτες του τραστ προσπαθούν να στήσουν ένα παράνομο δάνειο. Εμπόδιο στα σχέδια τους στέκεται ο γέρος Ντόγκσμπορου, δήμαρχος και οικονομικός ηγέτης των επιχειρήσεων. Μέσα από ψέματα, κολακείες και δωροδοκίες, οι ηγέτες θα καταφέρουν να εμπλέξουν τον Ντόγκσμπορου στα παράνομα σχέδιά τους. Όταν το δημοτικό συμβούλιο αρχίσει να ερευνά την υπόθεση, ο πανικόβλητος Ντόγκσμπορο θα δεχτεί την προστασία του γκάνγκστερ Αρτούρο Ούι, ο οποίος θα τον υπερασπιστεί απαλλάσσοντας τον από τις κατηγορίες, αλλά ταυτόχρονα θα τον καταστήσει υποχείριο των δικών του σκοπών.
Σύντομα, ο Ούι θα παρέχει προστασία σε ολόκληρο το τραστ του κουνουπιδιού. Απέναντι στους διαφωνούντες και τις αντιδράσεις, ο γκάνγκστερ και οι υπασπιστές του θα απαντήσουν με ψέματα, βία και δολοφονίες. Όταν ξεσπάσει η μεγάλη φωτιά στις αποθήκες των εμπόρων ο Ούι θα κατηγορήσει τους εχθρούς του για το συμβάν. Στην πραγματικότητα όμως είναι οι υπασπιστές του γκάνγκστερ αυτοί που έβαλαν τη φωτιά. Οι γκάνγκστερς εκμεταλλεύονται το διάχυτο φόβο και σύντομα πωλούν προστασία σε ολόκληρη την πόλη. Η δύναμη του Ούι θα μεγαλώσει ταυτόχρονα με την παράνοια του. Φοβούμενος σχέδια ανατροπής, θα δολοφονήσει τον υπασπιστή του, συνεργάτη και στενό του φίλο Ερνέστο Ρόμα. Η παράνοια του, όμως, δεν θα σταθεί εμπόδιο στην επιτυχία του. Μετά το Σικάγο, η γειτονική πόλη του Κίκερο θα μπει και αυτή κάτω από την προστασία των γκάνγκστερ. Σύντομα και άλλες πόλεις θα ακολουθήσουν…
Ανάμεσα στην παρωδία και την παραβολή
Στη σχηματικότητα των χαρακτήρων και της δομή του έργου του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Η αποτρέψιμη άνοδος του Αρτούρο Ούι» , ο θεατής μπορεί να αναγνωρίσει άλλη μια γκανγκστερική ιστορία στους δρόμους του Σικάγου. Ανάμεσα στις σκηνές θα διακρίνει την εγκληματική σταδιοδρομία του άρχοντα της πόλης Αλ Καπόνε και την παράνοια της εξουσίας του σεξπιρικού Ριχάρδου του Τρίτου. Το έργο όμως στην πραγματικότητα αποτελεί αποσυναρμολόγηση και ανασύνθεση των γεγονότων και των προσώπων που οδήγησαν τον Χίτλερ στην εξουσία. Οι σχέσεις του Χίτλερ με τον γερμανό πρόεδρο φον Χίντενμπουργκ, η άνοδος του στην καγκελαρία, ο εμπρησμός του Ράιχσταγκ και η νύχτα των κρυστάλλων, η δολοφονία του Ερνστ Ρομ και η νύχτα των μεγάλων μαχαιριών και τελικά η επέκταση της Γερμανίας στην Αυστρία είναι τα πραγματικά γεγονότα πίσω από τις σκηνές του έργου. Κινούμενο ανάμεσα στην παρωδία και την παραβολή, το έργο δεν αποτελεί απλά μια καταγραφή γεγονότων. Αντίθετα καταφέρνει να τονίσει τους μηχανισμούς πίσω από τα συμβάντα, τις ευθύνες πίσω από την κίνηση και τελικά να αναδείξει εκείνη την ανατροπή (όπως εμφανίζεται στον τίτλο) που ποτέ δεν ήρθε.
Η σκηνή του φασισμού
Ένα στοιχείο με ξεχωριστή σημασία το οποίο υπάρχει έντονα μέσα στο έργο είναι η ίδια η θεατρικότητα του φασισμού. Στον προνομιακό χώρο της θεατρικής σκηνής, ο Μπρεχτ μας παρουσιάζει και μας διδάσκει τους τρόπους με τους οποίους ένας κοινός εγκληματίας, ένας μισότρελος γκάνγκστερ γίνεται Φίρερ, τα υλικά με τα οποία δημιουργείται μια μυθολογία που μπορεί να πλανέψει τα πλήθη: Η θεατρικότητα της κίνησης, ο τονισμός της χειρονομίας, η ένταση του λόγου και η χρήση του φόβου και του μίσους αλλάζουν τις διαστάσεις και δίνουν άλλο μέγεθος σε ένα χαρακτήρα που μέχρι τα μισά του έργου έμοιαζε επικίνδυνος αλλά εμφανιζόταν αδύναμος και αναιμικός. Μέσα από τις σκηνοθετημένες εμφανίσεις το πραγματικό διαστρέφεται και το ψέμα προκύπτει ως αλήθεια, μια αλήθεια που φανατίζει τα πλήθη.
Το έργο γράφτηκε το 1941, όταν ο Μπρεχτ ήταν εξόριστος στην Φιλανδία. Ο Αρτούρο Ούι δεν παίχτηκε και δεν εκδόθηκε ποτέ όσο ο Μπρεχτ ήταν ζωντανός, αλλά σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο πολυπαιγμένα και γνωστά του έργα. Ενώ η αρχική πρόθεση του συγγραφέα ήταν να απομυθοποιήσει και να γελοιοποιήσει τον Χίτλερ και τους επικεφαλής του τρίτου Ράιχ, το έργο πήρε τελικά μια νέα τροπή. Όπως ο ίδιος ο Μπρεχτ σημειώνει: «το έργο δεν είναι τόσο μια επίθεση στον Χίτλερ, αλλά κυρίως μια επίθεση στην αυταρέσκεια των ανθρώπων που μπορούσαν να του αντισταθούν αλλά δεν το έκαναν». Το έργο διδάσκει, ενοχοποιεί και ταυτόχρονα προειδοποιεί. Λειτουργώντας παράλληλα στο Σικάγο και τη Γερμανία, στο χρόνο του ναζισμού και στο χρόνο του γκανγκστερισμού, ο Αρτούρο Ούι γδύνεται τους προσδιορισμούς του συγκεκριμένου, με αποτέλεσμα να γίνεται έργο επίκαιρο όπου και όποτε χρειαστεί. Γιατί όπως περιγράφει διδακτικά και επιθετικά ο ίδιος ο Μπρεχτ στο τέλος του έργου: «Άνθρωπε εσύ, μην για την ήττα του εκείνη θριαμβολογείς,
Γιατί ακόμα και αν ο κόσμος ορθώθηκε και σταμάτησε τον μπάσταρδο, η σκύλα που τον γέννησε έχει και πάλι κάψες».
(Στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου