ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΤΡΙΝΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΗ ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ
Mετά τον «Τελευταίο πειρασμό« του Σκορσέζε, την έκθεση Outlook, την εικαστική εγκατάσταση της Εύας Στεφανή στην Art Athina και αρκετές ακόμη περιπτώσεις, ένα ακόμα έργο έρχεται να σκανδαλίσει το ηθικό ελληνικό κοινό και να επαναφέρει στο προσκήνιο προτροπές λογοκρισίας. Το θεατρικό έργο της Λένας Κιτσοπούλου «Αθανάσιος Διάκος: Η επιστροφή«, αποτελεί το πιο πρόσφατο θύμα του ηθικιστικού πυρετού. Αυτό που διαφοροποιεί τη συγκεκριμένη περίπτωση από όλες τις προηγούμενες είναι η συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, ο φορέας της αντίδρασης («Πρώτο Θέμα«) καθώς και ο τρόπος με τον οποίο η εφημερίδα διαχειρίστηκε και διέχυσε το σκανδαλισμό της.
Κίτρινα εξώφυλλα και φαιοχίτωνες προτροπές
Στις 4 Σεπτεμβρίου, η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα« έγραφε στο εξώφυλλό της: «Αισχρή παράσταση με χρήματα του Δημοσίου. Έβγαλαν σουβλατζή, κερατά - συζυγοκτόνο τον Αθανάσιο Διάκο«. Παρακάτω το εξώφυλλο προσέθετε: «Η σκηνοθέτις Λένα Κιτσοπούλου δηλώνει: Κάθε κόρη Έλληνα θα είναι καλό να πάει με έναν μαύρο«. Το κολάζ φράσεων συμπληρωνόταν σε ξεχωριστό πλαίσιο με την προτροπή: «Κάποιος να τους σταματήσει«. Αυτό που κυριαρχούσε, όμως, στο εξώφυλλο δεν ήταν οι λέξεις αλλά ο συνδυασμός τους με ένα κακόγουστο τρίπτυχο εικόνων: ένα πορτρέτο του Αθανάσιου Διάκου, μια φωτογραφία από την παράσταση και στο κέντρο μια γυμνή ασπρόμαυρη φωτογραφία της σκηνοθέτιδος. Το άρθρο που συμπληρώνει το εξώφυλλο (γιατί σε αυτού του είδους τη δημοσιογραφία ο κύριος όγκος της εφημερίδας αποτελεί απλά παραγέμισμα της εξώφυλλης φωνασκίας), κάνει λόγο για ένα αρρωστημένο και διαστροφικό έργο που προσβάλει τον έλληνα πολίτη και την ελληνική ιστορία, ασκεί κριτική με εκτενή αναφορά στον πρόεδρο του Φεστιβάλ Αθηνών Γιώργο Λούκο, επαναφέρει ένα άσχετο με την παράσταση άρθρο της Κιτσοπούλου στο «Κοντέινερ« (από όπου και το απόσπασμα του εξωφύλλου) και τελικά θέτει ως βασικό επιχείρημα πως αυτό το «αριστούργημα« (με εισαγωγικά στο άρθρο) χρηματοδοτήθηκε με λεφτά του έλληνα φορολογουμένου.
Την επόμενη μέρα δύο σχετικά άρθρα θα συμπληρώσουν τον ηθικό συναγερμό της εφημερίδας. Το πρώτο είχε τίτλο: «Ως την Τουρκία έφτασε η... χάρη του Διάκου της Κιτσοπούλου« και το δεύτερο: «Πληθαίνουν οι αντιδράσεις. Χρυσή Αυγή: Πορνογράφημα η παράσταση για τον Αθανάσιο Διάκο«. Για άλλη μια φορά -όπως έγινε πολύ πρόσφατα και με το θέμα της μετανάστευσης- η γνώμη της εφημερίδας βρίσκει προνομιακό συνομιλητή το κόμμα της Χρυσής Αυγής, ενώ οι προτροπές του Θέματος (το «κάποιος να τους σταματήσει«) αναβαθμίζονται σε απειλές: «Εμείς ως Λαϊκός Σύνδεσμος Χρυσή Αυγή σας προειδοποιούμε ότι αυτή η μαλ… ταινία (sic) δεν θα αφήσουμε να παιχτεί στην πόλη μας τη Λαμία, (…) θα μας βρείτε απέναντι σας και πιστέψτε μας δεν θέλετε..!» γράφει η ανακοίνωση.
Όπως ήταν αναμενόμενο, η είδηση έκανε το γύρο του διαδικτύου με υβριστικές αναρτήσεις σε θεματικά μπλογκ, σεξιστικά σχόλια απέναντι στη συγγραφέα και ανορθόγραφες απειλές απέναντι σε οποιονδήποτε απεργάζεται την καταστροφή του έθνους και της ιστορίας μας. Μήπως, όμως, η συγκεκριμένη περίπτωση αναδεικνύει περισσότερα χαρακτηριστικά από αυτά που θα ταίριαζαν σε μια ακόμα ηθικιστική/εθνικιστική υστερία;
Ο «αυριανισμός« την εποχή της κρίσης
Το «Πρώτο Θέμα« και o εκδότης του Θέμος Αναστασιάδης αποτελούν τους κληρονόμους του αυριανισμού της δεκαετίας του ’80. Η σκανδαλολογία, ο πολιτικός κυνισμός, ο αντιδραστικός χαβαλές, ο αντιδιανοουμενισμός και η επιλεκτική ηθικολογία, γίνονται σημαία της εφημερίδας. Η ρητορική φόρμα της καταγγελίας, ανεπτυγμένη κατά τη δεκαετία του ’80, μιλά με τον τρόπο ενός καιροσκοπικού λαϊκισμού, σκανδαλίζεται στο όνομα του μέσου Έλληνα, στο όνομα μιας παρωχημένης κοινωνικής ηθικής. Δεν την ενδιαφέρει να επιχειρηματολογήσει και να αποδείξει αλλά να επιβληθεί, ορίζοντας ως ιερά θέματα όπως η πατρίδα, η θρησκεία και η οικογένεια, περιγράφοντας το κατασκεύασμα του μυθικού επικού παρελθόντος ως ιστορία την οποία απαγορεύεται να αγγίξεις. Χωρίς επιχειρήματα και πάλι τοποθετεί άλλοτε τα όρια της σάτιρας, άλλοτε τα όρια της τέχνης ή ακόμα και της ηθικής. Αυθαίρετα, υποκριτικά και επιθετικά.
Είναι χαρακτηριστικό πώς η εφημερίδα χειρίστηκε το θέμα της παράστασης του Αθανασίου Διάκου. Δύο μήνες μετά την παράσταση το θέμα σερβίρεται με τον τρόπο του κατεπείγοντος. Η φωτογραφία της Κιτσοπούλου στο εξώφυλλο παρμένη από το καλλιτεχνικό άλμπουμ «Λευκό Βιβλίο« του Τάκη Διαμαντόπουλου, τοποθετείται εκτός πλαισίου, βαφτίζεται πορνογραφική με στόχο τη διαπόμπευση της συγγραφέως που όρισαν ως εχθρό. Το ίδιο και η επιλογή και το μοντάζ απόψεων που παρατίθενται από παλαιότερα άρθρα της. Ο μόνος στόχος είναι η ηθική εκμηδένιση του αντιπάλου.
Η χρήση του γυμνού είναι ενδεικτική της υποκρισίας του Θέμου Αναστασιάδη όπως μας έχει παρουσιαστεί και μέσα από τις εκπομπές του: το ανθρώπινο σώμα παρουσιάζεται κατά βούληση άλλοτε ως αισχρό και άλλοτε εμπορεύσιμο, με τον ίδιο άλλοτε στο ρόλο του ηθικού εισαγγελέα και άλλοτε του προαγωγού ηδονοβλεπτικών εικόνων, σερβιρισμένων με σεξιστικά, εξυπνακίστικα σχόλια. Ο ίδιος ο Αναστασιάδης γίνεται σύμβολο του κρυπτοφασισμού της καθημερινότητας, ο οποίος ανάλογα με τις συνθήκες μπορεί να (και έχει) εκφραστεί ως εθνικισμός, ξενοφοβία, αντισημιτισμός, ομοφοβία και φαλλοκρατισμός. Μέσα από τα εξώφυλλα, την αρθρογραφία και τις εκπομπές του αναμοχλεύει και υπογραμμίζει τα πιο αντιδραστικά και μισαλλόδοξα χαρακτηριστικά της κοινωνίας και τα κατευθύνει κατά βούληση ενάντια σε οποιονδήποτε ορίζει ως εχθρό: τους μετανάστες, τους ομοφυλόφιλους, τους αριστερούς, τους καλλιτέχνες.
Πρέπει να αντιληφθούμε πως ζούμε σε νέες εποχές, ρευστές και ίσως απελπιστικές ως προς τα ενδεχόμενά τους. Η περίπτωση του Πρώτου Θέματος δεν αποτελεί απλά άλλη μια περίπτωση ευπώλητης υστερίας. Αποτελεί περιγραφή της ριζοσπαστικοποίησης του συντηρητισμού, προβολή του πιο μαύρου μελλοντικού ενδεχομένου, περιγραφή μιας αντιδραστικής και φοβικής ηθικής και καθημερινότητας που συνορεύει, εγκολπώνει και μπορεί εύκολα να ξεπεράσει το δημοκοπικό 10% της Χρυσής Αυγής.
(Στην εφημερίδα Εποχή)
Mετά τον «Τελευταίο πειρασμό« του Σκορσέζε, την έκθεση Outlook, την εικαστική εγκατάσταση της Εύας Στεφανή στην Art Athina και αρκετές ακόμη περιπτώσεις, ένα ακόμα έργο έρχεται να σκανδαλίσει το ηθικό ελληνικό κοινό και να επαναφέρει στο προσκήνιο προτροπές λογοκρισίας. Το θεατρικό έργο της Λένας Κιτσοπούλου «Αθανάσιος Διάκος: Η επιστροφή«, αποτελεί το πιο πρόσφατο θύμα του ηθικιστικού πυρετού. Αυτό που διαφοροποιεί τη συγκεκριμένη περίπτωση από όλες τις προηγούμενες είναι η συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, ο φορέας της αντίδρασης («Πρώτο Θέμα«) καθώς και ο τρόπος με τον οποίο η εφημερίδα διαχειρίστηκε και διέχυσε το σκανδαλισμό της.
Κίτρινα εξώφυλλα και φαιοχίτωνες προτροπές
Στις 4 Σεπτεμβρίου, η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα« έγραφε στο εξώφυλλό της: «Αισχρή παράσταση με χρήματα του Δημοσίου. Έβγαλαν σουβλατζή, κερατά - συζυγοκτόνο τον Αθανάσιο Διάκο«. Παρακάτω το εξώφυλλο προσέθετε: «Η σκηνοθέτις Λένα Κιτσοπούλου δηλώνει: Κάθε κόρη Έλληνα θα είναι καλό να πάει με έναν μαύρο«. Το κολάζ φράσεων συμπληρωνόταν σε ξεχωριστό πλαίσιο με την προτροπή: «Κάποιος να τους σταματήσει«. Αυτό που κυριαρχούσε, όμως, στο εξώφυλλο δεν ήταν οι λέξεις αλλά ο συνδυασμός τους με ένα κακόγουστο τρίπτυχο εικόνων: ένα πορτρέτο του Αθανάσιου Διάκου, μια φωτογραφία από την παράσταση και στο κέντρο μια γυμνή ασπρόμαυρη φωτογραφία της σκηνοθέτιδος. Το άρθρο που συμπληρώνει το εξώφυλλο (γιατί σε αυτού του είδους τη δημοσιογραφία ο κύριος όγκος της εφημερίδας αποτελεί απλά παραγέμισμα της εξώφυλλης φωνασκίας), κάνει λόγο για ένα αρρωστημένο και διαστροφικό έργο που προσβάλει τον έλληνα πολίτη και την ελληνική ιστορία, ασκεί κριτική με εκτενή αναφορά στον πρόεδρο του Φεστιβάλ Αθηνών Γιώργο Λούκο, επαναφέρει ένα άσχετο με την παράσταση άρθρο της Κιτσοπούλου στο «Κοντέινερ« (από όπου και το απόσπασμα του εξωφύλλου) και τελικά θέτει ως βασικό επιχείρημα πως αυτό το «αριστούργημα« (με εισαγωγικά στο άρθρο) χρηματοδοτήθηκε με λεφτά του έλληνα φορολογουμένου.
Την επόμενη μέρα δύο σχετικά άρθρα θα συμπληρώσουν τον ηθικό συναγερμό της εφημερίδας. Το πρώτο είχε τίτλο: «Ως την Τουρκία έφτασε η... χάρη του Διάκου της Κιτσοπούλου« και το δεύτερο: «Πληθαίνουν οι αντιδράσεις. Χρυσή Αυγή: Πορνογράφημα η παράσταση για τον Αθανάσιο Διάκο«. Για άλλη μια φορά -όπως έγινε πολύ πρόσφατα και με το θέμα της μετανάστευσης- η γνώμη της εφημερίδας βρίσκει προνομιακό συνομιλητή το κόμμα της Χρυσής Αυγής, ενώ οι προτροπές του Θέματος (το «κάποιος να τους σταματήσει«) αναβαθμίζονται σε απειλές: «Εμείς ως Λαϊκός Σύνδεσμος Χρυσή Αυγή σας προειδοποιούμε ότι αυτή η μαλ… ταινία (sic) δεν θα αφήσουμε να παιχτεί στην πόλη μας τη Λαμία, (…) θα μας βρείτε απέναντι σας και πιστέψτε μας δεν θέλετε..!» γράφει η ανακοίνωση.
Όπως ήταν αναμενόμενο, η είδηση έκανε το γύρο του διαδικτύου με υβριστικές αναρτήσεις σε θεματικά μπλογκ, σεξιστικά σχόλια απέναντι στη συγγραφέα και ανορθόγραφες απειλές απέναντι σε οποιονδήποτε απεργάζεται την καταστροφή του έθνους και της ιστορίας μας. Μήπως, όμως, η συγκεκριμένη περίπτωση αναδεικνύει περισσότερα χαρακτηριστικά από αυτά που θα ταίριαζαν σε μια ακόμα ηθικιστική/εθνικιστική υστερία;
Ο «αυριανισμός« την εποχή της κρίσης
Το «Πρώτο Θέμα« και o εκδότης του Θέμος Αναστασιάδης αποτελούν τους κληρονόμους του αυριανισμού της δεκαετίας του ’80. Η σκανδαλολογία, ο πολιτικός κυνισμός, ο αντιδραστικός χαβαλές, ο αντιδιανοουμενισμός και η επιλεκτική ηθικολογία, γίνονται σημαία της εφημερίδας. Η ρητορική φόρμα της καταγγελίας, ανεπτυγμένη κατά τη δεκαετία του ’80, μιλά με τον τρόπο ενός καιροσκοπικού λαϊκισμού, σκανδαλίζεται στο όνομα του μέσου Έλληνα, στο όνομα μιας παρωχημένης κοινωνικής ηθικής. Δεν την ενδιαφέρει να επιχειρηματολογήσει και να αποδείξει αλλά να επιβληθεί, ορίζοντας ως ιερά θέματα όπως η πατρίδα, η θρησκεία και η οικογένεια, περιγράφοντας το κατασκεύασμα του μυθικού επικού παρελθόντος ως ιστορία την οποία απαγορεύεται να αγγίξεις. Χωρίς επιχειρήματα και πάλι τοποθετεί άλλοτε τα όρια της σάτιρας, άλλοτε τα όρια της τέχνης ή ακόμα και της ηθικής. Αυθαίρετα, υποκριτικά και επιθετικά.
Είναι χαρακτηριστικό πώς η εφημερίδα χειρίστηκε το θέμα της παράστασης του Αθανασίου Διάκου. Δύο μήνες μετά την παράσταση το θέμα σερβίρεται με τον τρόπο του κατεπείγοντος. Η φωτογραφία της Κιτσοπούλου στο εξώφυλλο παρμένη από το καλλιτεχνικό άλμπουμ «Λευκό Βιβλίο« του Τάκη Διαμαντόπουλου, τοποθετείται εκτός πλαισίου, βαφτίζεται πορνογραφική με στόχο τη διαπόμπευση της συγγραφέως που όρισαν ως εχθρό. Το ίδιο και η επιλογή και το μοντάζ απόψεων που παρατίθενται από παλαιότερα άρθρα της. Ο μόνος στόχος είναι η ηθική εκμηδένιση του αντιπάλου.
Η χρήση του γυμνού είναι ενδεικτική της υποκρισίας του Θέμου Αναστασιάδη όπως μας έχει παρουσιαστεί και μέσα από τις εκπομπές του: το ανθρώπινο σώμα παρουσιάζεται κατά βούληση άλλοτε ως αισχρό και άλλοτε εμπορεύσιμο, με τον ίδιο άλλοτε στο ρόλο του ηθικού εισαγγελέα και άλλοτε του προαγωγού ηδονοβλεπτικών εικόνων, σερβιρισμένων με σεξιστικά, εξυπνακίστικα σχόλια. Ο ίδιος ο Αναστασιάδης γίνεται σύμβολο του κρυπτοφασισμού της καθημερινότητας, ο οποίος ανάλογα με τις συνθήκες μπορεί να (και έχει) εκφραστεί ως εθνικισμός, ξενοφοβία, αντισημιτισμός, ομοφοβία και φαλλοκρατισμός. Μέσα από τα εξώφυλλα, την αρθρογραφία και τις εκπομπές του αναμοχλεύει και υπογραμμίζει τα πιο αντιδραστικά και μισαλλόδοξα χαρακτηριστικά της κοινωνίας και τα κατευθύνει κατά βούληση ενάντια σε οποιονδήποτε ορίζει ως εχθρό: τους μετανάστες, τους ομοφυλόφιλους, τους αριστερούς, τους καλλιτέχνες.
Πρέπει να αντιληφθούμε πως ζούμε σε νέες εποχές, ρευστές και ίσως απελπιστικές ως προς τα ενδεχόμενά τους. Η περίπτωση του Πρώτου Θέματος δεν αποτελεί απλά άλλη μια περίπτωση ευπώλητης υστερίας. Αποτελεί περιγραφή της ριζοσπαστικοποίησης του συντηρητισμού, προβολή του πιο μαύρου μελλοντικού ενδεχομένου, περιγραφή μιας αντιδραστικής και φοβικής ηθικής και καθημερινότητας που συνορεύει, εγκολπώνει και μπορεί εύκολα να ξεπεράσει το δημοκοπικό 10% της Χρυσής Αυγής.
(Στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου