(Ο Γεώργιος Καμίνης, στην μεγαλειώδη συγκεντρωση της Δράσης -πάνω από 50 άτομα- στο Μέγαρο Μουσικής)
Επιτύμβιον
Πέθανες – κι έγινες και συ:
ο καλός.
Ο λαμπρός άνθρωπος,
ο οικογενειάρχης, ο πατριώτης.
Τριάντα έξι στέφανα
σε συνοδέψανε, τρεις λόγοι
αντιπροέδρων,
εφτά ψηφίσματα για τις υπέροχες υπηρεσίες που προσέφερες.
Α, ρε Λαυρέντη, εγώ που μόνο
το ’ξερα τι κάθαρμα ήσουν,
τι κάλπικος παράς, μια ολόκληρη ζωή μέσα στο ψέμα.
Κοιμού εν ειρήνη δε θα ’ρθω
την ησυχία σου να ταράξω.
(Εγώ μια ολόκληρη ζωή μες
στη σιωπή θα την εξαγοράσω
πολύ ακριβά κι όχι με τίμημα
το θλιβερό σου το σαρκίο).
Κοιμού εν ειρήνη. Ως ήσουν
πάντα στη ζωή: ο καλός,
ο λαμπρός άνθρωπος,
ο οικογενειάρχης, ο πατριώτης.
Δε θα ’σαι ο πρώτος ούτε δα
κι ο τελευταίος.
Μανώλης Αναγνωστάκης
Και ενώ τις ημέρες που ακολούθησαν τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα τα καθεστωτικά κανάλια και οι εφημερίδες ανακάλυψαν πως στην Ελλάδα υπάρχει πρόβλημα με τον ναζισμό, εμείς ταυτόχρονα ανακαλύψαμε τον βαθιά ριζωμένο αντιφασισμό τους. Το δελτίο του Μέγκα μας ενημέρωσε πως ήταν από τους πρώτους που τόλμησε να τα βάλει με τη Χρυσή Αυγή, το –πάντα εξαίρετο- Πρώτο Θέμα μας κάλεσε να μη ξεχάσουμε τον φασισμό και ο ΣΚΑΙ μας ενημέρωσε πως η Χρυσή Αυγή έχει ρατσιστική δράση (αφού πρώτα για την τιμή των όπλων τιτλοφόρησε την είδηση της δολοφονίας ως ξεκαθάρισμα οπαδικών διαφορών). Ο αντιφασισμός προσφέρθηκε ως κοινός τόπος, η δολοφονία ως αφορμή για συναισθηματικές ακροβασίες τηλεοπτικού τύπου, ως μια κορύφωση στο θέαμα του μνημονιακού δράματος, στήνοντας και πουλώντας την φωτογένεια του θανάτου.
Και ταυτόχρονα με τις διάφορες αποκαλύψεις - εξομολογήσεις των διαφόρων μελών της Χρυσής Αυγής, τα κανάλια στα -μονοθεματικά πλέον- δελτία τους προσφέρουν μια καταγραφή της δράσης της οργάνωσης. Παρουσιάζουν ντοκουμέντα παλαιά, περσινές φωτογραφίες και προπέρσινα βίντεο, εξομολογήσεις που δεν βρήκαν χώρο, πραγματικότητες που αποσιωπήθηκαν. Το μέγεθος αυτών των αφιερωμάτων καταγράφει το μέγεθος της συγκάλυψης, της σιωπής και της συναυτουργίας απέναντι στον ρατσισμό και την Χρυσή Αυγή όλα αυτά τα χρόνια. Το μέγεθος της σιωπής όχι μόνο των καναλιών αλλά όλων όσοι γνώριζαν μα δεν μιλούσαν, όλων όσοι σε κάθε περιστατικό στο δρόμο έστριβαν αλλού το κεφάλι προσπαθώντας να πείσουν τους εαυτούς τους πως δεν είδαν, όλων όσοι δεν παρενέβησαν σε μια κουβέντα η οποία κατέγραφε τη φρίκη ως καθημερινή χειρονομία, όλων όσοι είπαν ‘’έλα μωρέ, φαινόμενα των καιρών. Θα περάσει’’.
Μα είμαστε πολλοί που δεν ξεχνούμε. Δεν ξεχνούμε το πώς οι Χρυσαυγίτες παρουσιάστηκαν, ως αγανακτισμένοι πολίτες που διαμαρτύρονται για ένα δικαιολογημένο πρόβλημα, στην περίπτωση του Αγίου Παντελεήμονα, ως πρόσκοποι που πάνε τις γιαγιάδες στις τράπεζες σε στημένα ρεπορτάζ από το Πρώτο θέμα. Το πώς ο φασισμός αισθητικοποιήθηκε μέσα από μονοσέλιδα αφιερώματα της ίδια εφημερίδας παρουσιάζοντας τους ‘’νέους της Χρυσής Αυγής’’ και τις στιλιστικές τους προτιμήσεις, και λίγο αργότερα καταγράφηκαν οι μπουτίκ και τα προϊόντα της οργάνωσης σε αφιερώματα- διαφημίσεις. Το πώς οι γάμοι των μελών της παρουσιάστηκαν ως κοσμικά γεγονότα, το πώς συμπεριλήφθηκαν σε κουτσομπολίστικες στήλες με φωτογραφίες σοκ και άλλα φαιδρά. Το πώς φτιάχτηκε το προφίλ του Μιχαλολιάκου σε αποτυχημένες τηλεοπτικές συνεντεύξεις, με αμήχανους ή ανίκανους παρουσιαστές. Το πώς αποσιωπάται εδώ και χρόνια η σχέση της οργάνωσης με τα σώματα της αστυνομίας. Και δεν ξεχνούμε ακόμα το πώς στοχοποιήθηκαν οι μετανάστες από τον κυρίαρχο ρατσιστικό λόγο, το πώς οι φράσεις για τους μετανάστες- σκουπίδια από τον Χρυσοχοίδη και ο διασυρμός των οροθετικών γυναικών από τον Λοβέρδο δεν βρήκαν αντίλογο σε κανένα πάνελ και αντίθετα βοηθήθηκαν.
Και όμως ο αντιρατσιστικός λόγος των καναλιών και των εφημερίδων είναι βαθύτατα ρατσιστικός. Κάθε φορά που ο Παύλος Φύσσας αναφέρεται ως ο πρώτος νεκρός αποσιωπούνται όλα τα παλιότερα θύματα της οργάνωσης. Απλά γιατί έτυχε οι νεκροί να είναι μετανάστες. Με τον τρόπο αυτό, ο κυρίαρχος λόγος αρνείται να αποδεχτεί την ιδιότητα του θύματος, του μαχαιρωμένου ή του δολοφονημένου στους μετανάστες. Αρνούμενο την καταγραφή στον θάνατο τους στερεί και το δικαίωμα στη ζωή.
Ο λόγος της Χρυσής Αυγής έχει καλλιεργηθεί εδώ και χρόνια από τα ίδια τα κανάλια. Η προβολή και ο πολλαπλασιασμός του φόβου ως βασικού στοιχείου των εκπομπών και των δελτίων, ο εντυπωσιασμός, η δυσαρέσκεια απέναντι στην πολιτική με αγοραίους όρους, ο κυνισμός, ο σεξισμός, η ομοφοβία, η ξενοφοβία ως καθημερινό αυτονόητο, είναι στοιχεία που δεν πρόκειται να αλλάξουν, στοιχεία που οικοδόμησαν εδώ και χρόνια το θέαμα της πληροφορίας. Ο αντιφασισμός των τελευταίων ημερών, υφίσταται απλά επειδή είναι πολλαπλά πρακτικός στη δεδομένη συγκυρία. Όπως παλαιότερα έμοιαζε πρακτική η στάση που αθώωνε ή αποσιωπούσε τον φασισμό. Όχι μόνο χρησιμοποιείται για να καθαρίσει ηθικά όσους παλαιότερα τον βοήθησαν να αναπτυχθεί, αλλά γιατί βοηθά σε μια σειρά συγκαλύψεων και μεταμορφώσεων. Η απεργία των καθηγητών, οι αλλαγές στην υγεία και η επίσκεψη της τρόικας περνούν στις πίσω σελίδες. Ταυτόχρονα η Νέα Δημοκρατία παρουσιάζεται ως μια νηφάλια δύναμη δημοκρατικής σταθερότητας, ως εγγυητής ισορροπίας και ομαλότητας. Τα πρώτα δημοσιογραφικά ευρήματα περιγράφουν την πρακτική ως ήδη πετυχημένη.
Παρ όλη την εξοργιστική υποκρισία, ίσως τελικά μπορούν να προκύψουν κάποια αποτελέσματα που θα μπορούν να αξιοποιηθούν με θετικό τρόπο, αρκεί το αντιφασιστικό κίνημα να είναι έτοιμο να τα επεξεργαστεί, να τα χειριστεί και να τα εκμεταλλευτεί. Γιατί άλλωστε όσο ο Λαυρέντης του Αναγνωστάκη περνά στους πληθυντικούς αριθμούς τόσο θα πολλαπλασιάζονται και αυτοί που θα θυμούνται τι κάθαρμα και τι κάλπικος παράς ήταν και πώς πέρασε μια ολόκληρη ζωή μέσα στο ψέμα.
(Στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου