* Για τον Σωκράτη Μάλαμα, το περιστατικό στη συναυλία και τις μετέπειτα αντιδράσεις
Λένε οι ψυχολόγοι
κι οι φίλοι μου οι λόγιοι
"απλά τα πράγματα να λες
και στα τραγούδια
να μην κλαις
να μην κλαις".
(…)
Περπατώ σ’ ένα κόσμο
π’ αλλάζει
όπως τα ρούχα μας
τα χθεσινά
βάζει κορδέλες
και με ταράζει
βάφεται άλλος
και προσπερνά.
(Σωκράτης Μάλαμας,
Ευτυχείς, λυπημένοι
και πότες )
Το προηγούμενο Σάββατο, μέλη της Ένωσης Γονέων Πετρούπολης, μαζί με εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αποφασίζουν να προβούν σε παρέμβαση-διαμαρτυρία κατά τη διάρκεια συναυλίας του Σωκράτη Μάλαμα στο θέατρο Πέτρας. Ζητούν από την υπεύθυνη παραγωγής να τους επιτραπεί να ανοίξουν ένα πανό διαμαρτυρίας στη σκηνή και να κάνουν μια σύντομη ενημέρωση. Η υπεύθυνη αρνήθηκε και οι εκπαιδευτικοί αποφασίζουν να διεκδικήσουν τη διαμαρτυρία. Στην είσοδο εμποδίζονται από τους υπεύθυνους ασφαλείας και μετά από διαπληκτισμούς καταφέρνουν να μπουν στο συναυλιακό χώρο και να ανοίξουν το πανό στα διαζώματα. Η ανακοίνωση δεν έγινε και ο τραγουδιστής δεν σχολίασε το γεγονός κατά την διάρκεια της συναυλίας.
Την επόμενη μέρα, το περιστατικό περιγράφεται στο διαδίκτυο με τίτλους όπως: «Το ξεφτιλίκι του Σωκράτη Μάλαμα», «ο μνημονιακός Σωκράτης Μάλαμας», «ο υποκριτής Μάλαμας» κτλ. Στη συνέχεια το νέο διαχέεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ξεκινά άλλη μια συζήτηση για τη στάση ενός ακόμα καλλιτέχνη που ξεπουλήθηκε. Μια πρόχειρη ανακοίνωση λίγο μετά από την μεριά του μουσικού δεν κατάφερε να αναστρέψει το κλίμα.
Να ξεκαθαρίσω προς αποφυγή παρεξηγήσεων πως στο συγκεκριμένο περιστατικό πιστεύω πως το δίκιο είναι με τους καθηγητές. Η ακραία στάση της κυβέρνησης, εκφράζεται ακραία και στον κάθε επί μέρους κλάδο εργαζομένων. Χωρίς ενημέρωση, αλληλεγγύη και ζύμωση, γινόμαστε απλά θεατές, ενώ γύρω μας η μία κατάκτηση καταρρέει μετά την άλλη. Αυτό που καταρρέει είναι το σύνολο λίγο λίγο κάθε φορά, σε μικρές δόσεις, ενώ εμείς εθιζόμαστε σε έναν μιθριδατισμό απώλειας. Ως άνθρωπος που κατά καιρούς έχει συγκινηθεί με τα τραγούδια του Μάλαμα και που έχει πάει σε 5-6 συναυλίες του μπορώ να πω πως ξαφνιάστηκα και ελαφρώς απογοητεύτηκα. Παρ' όλα αυτά όλη η κουβέντα που ακολούθησε και κυρίως οι επιμέρους της όροι με ξάφνιασαν και με απογοήτευσαν ακόμα περισσότερο.
Η πραγματικότητα μας προδίδει όλους
Μέσα στην πληκτρολογημένη μας φωνασκία, βιαζόμαστε πολύ πάρα πολύ. Βιαζόμαστε να απορρίψουμε, να καταδικάσουμε, βιαζόμαστε να ξεχάσουμε. Να απορρίψουμε έναν καλλιτέχνη και το έργο του επειδή μια επιμέρους στάση δεν μας άρεσε, να τον καταδικάσουμε ως μνημονιακό (στην καλύτερη περίπτωση ως αδιάφορό και υποκριτή), να ξεχάσουμε τη συμμετοχή του στις συναυλίες της ΕΡΤ ή στην αντιφασιστική συναυλία αλληλεγγύης πέρυσι στο Σπόρτινγκ.
Η κρίση επιβάλλει μια γενικευμένη απελπισία και η απελπισία απαιτεί. Απαιτεί στράτευση και συστράτευση, δηλώσεις και εκδηλώσεις. Και μείς οχυρωμένοι στο στρατόπεδο μιας μόνιμης δυσαρέσκειας περνάμε τον καιρό μας μετρώντας εχθρούς. Μέσα στην ένταση της No Future στιγμής μας εξισώνουμε την κάθε περίπτωση. Έτσι το περιστατικό με τον Μάλαμα βρέθηκε να στέκεται δίπλα στις μαντινάδες του Σμαραγδή ή τις δηλώσεις της Λένας Διβάνη (για να αναφέρω μόνο πρόσφατα περιστατικά). Στο απόλυτο παρόν της κρίσης δεν υπάρχουν αποχρώσεις και διαφορές, το μόνο που υπάρχει είναι η αδρή γραμμή του καταγεγραμμένου λάθους.
Η προδοσία ως ταυτότητα
Για όσους από εμάς μεγαλώσαμε κάπου στα τέλη του ’80 και στη δεκαετία του '90, η προδοσία αποτελεί μύθο συγκρότησης. Είδαμε την αριστερά να παραδίδει την επαναστατικότητά της και να συγκυβερνά με τη δεξιά, το ΠΑΣΟΚ να ασπάζεται τα νεοφιλελεύθερα ξόρκια, ένα μέρος της γενιάς του Πολυτεχνείου να ξεπουλιέται. Δεν προλάβαμε τόσους και τόσους. Συναντήσαμε τον Σαββόπουλο νεορθόδοξο να τραγουδάει «το Μητσοτάκ», τον Μίκη Θεοδωράκη άνευ χαρτοφυλακίου. Δεν προλάβαμε να συγκινηθούμε ώστε να δικαιολογήσουμε, η απόρριψη έγινε αντανακλαστικό. Προσπαθήσαμε έτσι να κρατήσουμε το απόλυτο της στάσης και της άποψης ως στοιχείο ταυτότητας, επιβεβαιώνοντας κάθε φορά την δική μας ορθότητα και καθαρότητα σε ό, τι θεωρήσαμε ως έκπτωση των άλλων.
Ένα από τα στοιχεία που επιβάλλει ο συγκεκριμένος καιρός, είναι η απώλεια της απόλαυσης. Δεν θέλουμε τραγούδια, συνθήματα θέλουμε. Και όταν η ευαισθησία γίνεται σύνθημα κάθε απόφανση θα είναι απότομη και επιτακτική. Έτσι, η δυσαρέσκεια γίνεται απογοήτευση και η απογοήτευση προδοσία. Σε μια περίοδο που το κίνημα βρίσκεται σε θέση άμυνας, που δεν υπάρχουν πια πλατείες και που οι πορείες μετρούν έναν αριθμό απογοητεύτηκα μικρό σε σχέση με την κρισιμότητα της στιγμής, εμείς ψάχνουμε να βαφτίσουμε νέους εχθρούς και νέες προδοσίες. Εθισμένοι στο αρνητικό, συνεχίζουμε να μην μπορούμε να διακρίνουμε και τελικά να μην μπορούμε να αναδείξουμε το θετικό πρόσημο: Την επόμενη μέρα, σε συναυλία του Θανάση Παπακωνσταντίνου δόθηκε βήμα σε καθηγητές της ΕΛΜΕ να διαβάσουν το μήνυμα τους, να σηκώσουν πανό διααρτυρίας. Το νέο δεν ακούστηκε πουθενά, δεν καταγράφηκε, δεν σχολιάστηκε. Οι απώλειές μας, στην πραγματικότητα μετριούνται πολύ πριν από αυτά τα περιστατικά, πολύ μακριά από συναυλιακούς χώρους.
Η ανακοίνωση του Σωκράτη Μαλαμα η οποία δημοσιεύτηκε την ώρα πυ γραφόταν το παραπάνω κείμενο:
Η σκηνή δεν είναι δική μου. Ανήκει στους 7.000 που πλήρωσαν εισιτήριο σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς για ν' ακούσουν τα τραγούδια μου. Εγώ δεν νομιμοποιούμαι, την σκηνή που αυτοί μου παραχώρησαν, να την εκχωρήσω σε άλλους, χωρίς τουλάχιστον προηγουμένως να έχω συνεννοηθεί μαζί τους. Οι ευχές μου μαζί σας πιο δυνατές από κάθε άλλη φορά".
Σωκράτης Μάλαμας
(Στην εφημερίδα Εποχή)
Λένε οι ψυχολόγοι
κι οι φίλοι μου οι λόγιοι
"απλά τα πράγματα να λες
και στα τραγούδια
να μην κλαις
να μην κλαις".
(…)
Περπατώ σ’ ένα κόσμο
π’ αλλάζει
όπως τα ρούχα μας
τα χθεσινά
βάζει κορδέλες
και με ταράζει
βάφεται άλλος
και προσπερνά.
(Σωκράτης Μάλαμας,
Ευτυχείς, λυπημένοι
και πότες )
Το προηγούμενο Σάββατο, μέλη της Ένωσης Γονέων Πετρούπολης, μαζί με εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αποφασίζουν να προβούν σε παρέμβαση-διαμαρτυρία κατά τη διάρκεια συναυλίας του Σωκράτη Μάλαμα στο θέατρο Πέτρας. Ζητούν από την υπεύθυνη παραγωγής να τους επιτραπεί να ανοίξουν ένα πανό διαμαρτυρίας στη σκηνή και να κάνουν μια σύντομη ενημέρωση. Η υπεύθυνη αρνήθηκε και οι εκπαιδευτικοί αποφασίζουν να διεκδικήσουν τη διαμαρτυρία. Στην είσοδο εμποδίζονται από τους υπεύθυνους ασφαλείας και μετά από διαπληκτισμούς καταφέρνουν να μπουν στο συναυλιακό χώρο και να ανοίξουν το πανό στα διαζώματα. Η ανακοίνωση δεν έγινε και ο τραγουδιστής δεν σχολίασε το γεγονός κατά την διάρκεια της συναυλίας.
Την επόμενη μέρα, το περιστατικό περιγράφεται στο διαδίκτυο με τίτλους όπως: «Το ξεφτιλίκι του Σωκράτη Μάλαμα», «ο μνημονιακός Σωκράτης Μάλαμας», «ο υποκριτής Μάλαμας» κτλ. Στη συνέχεια το νέο διαχέεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ξεκινά άλλη μια συζήτηση για τη στάση ενός ακόμα καλλιτέχνη που ξεπουλήθηκε. Μια πρόχειρη ανακοίνωση λίγο μετά από την μεριά του μουσικού δεν κατάφερε να αναστρέψει το κλίμα.
Να ξεκαθαρίσω προς αποφυγή παρεξηγήσεων πως στο συγκεκριμένο περιστατικό πιστεύω πως το δίκιο είναι με τους καθηγητές. Η ακραία στάση της κυβέρνησης, εκφράζεται ακραία και στον κάθε επί μέρους κλάδο εργαζομένων. Χωρίς ενημέρωση, αλληλεγγύη και ζύμωση, γινόμαστε απλά θεατές, ενώ γύρω μας η μία κατάκτηση καταρρέει μετά την άλλη. Αυτό που καταρρέει είναι το σύνολο λίγο λίγο κάθε φορά, σε μικρές δόσεις, ενώ εμείς εθιζόμαστε σε έναν μιθριδατισμό απώλειας. Ως άνθρωπος που κατά καιρούς έχει συγκινηθεί με τα τραγούδια του Μάλαμα και που έχει πάει σε 5-6 συναυλίες του μπορώ να πω πως ξαφνιάστηκα και ελαφρώς απογοητεύτηκα. Παρ' όλα αυτά όλη η κουβέντα που ακολούθησε και κυρίως οι επιμέρους της όροι με ξάφνιασαν και με απογοήτευσαν ακόμα περισσότερο.
Η πραγματικότητα μας προδίδει όλους
Μέσα στην πληκτρολογημένη μας φωνασκία, βιαζόμαστε πολύ πάρα πολύ. Βιαζόμαστε να απορρίψουμε, να καταδικάσουμε, βιαζόμαστε να ξεχάσουμε. Να απορρίψουμε έναν καλλιτέχνη και το έργο του επειδή μια επιμέρους στάση δεν μας άρεσε, να τον καταδικάσουμε ως μνημονιακό (στην καλύτερη περίπτωση ως αδιάφορό και υποκριτή), να ξεχάσουμε τη συμμετοχή του στις συναυλίες της ΕΡΤ ή στην αντιφασιστική συναυλία αλληλεγγύης πέρυσι στο Σπόρτινγκ.
Η κρίση επιβάλλει μια γενικευμένη απελπισία και η απελπισία απαιτεί. Απαιτεί στράτευση και συστράτευση, δηλώσεις και εκδηλώσεις. Και μείς οχυρωμένοι στο στρατόπεδο μιας μόνιμης δυσαρέσκειας περνάμε τον καιρό μας μετρώντας εχθρούς. Μέσα στην ένταση της No Future στιγμής μας εξισώνουμε την κάθε περίπτωση. Έτσι το περιστατικό με τον Μάλαμα βρέθηκε να στέκεται δίπλα στις μαντινάδες του Σμαραγδή ή τις δηλώσεις της Λένας Διβάνη (για να αναφέρω μόνο πρόσφατα περιστατικά). Στο απόλυτο παρόν της κρίσης δεν υπάρχουν αποχρώσεις και διαφορές, το μόνο που υπάρχει είναι η αδρή γραμμή του καταγεγραμμένου λάθους.
Η προδοσία ως ταυτότητα
Για όσους από εμάς μεγαλώσαμε κάπου στα τέλη του ’80 και στη δεκαετία του '90, η προδοσία αποτελεί μύθο συγκρότησης. Είδαμε την αριστερά να παραδίδει την επαναστατικότητά της και να συγκυβερνά με τη δεξιά, το ΠΑΣΟΚ να ασπάζεται τα νεοφιλελεύθερα ξόρκια, ένα μέρος της γενιάς του Πολυτεχνείου να ξεπουλιέται. Δεν προλάβαμε τόσους και τόσους. Συναντήσαμε τον Σαββόπουλο νεορθόδοξο να τραγουδάει «το Μητσοτάκ», τον Μίκη Θεοδωράκη άνευ χαρτοφυλακίου. Δεν προλάβαμε να συγκινηθούμε ώστε να δικαιολογήσουμε, η απόρριψη έγινε αντανακλαστικό. Προσπαθήσαμε έτσι να κρατήσουμε το απόλυτο της στάσης και της άποψης ως στοιχείο ταυτότητας, επιβεβαιώνοντας κάθε φορά την δική μας ορθότητα και καθαρότητα σε ό, τι θεωρήσαμε ως έκπτωση των άλλων.
Ένα από τα στοιχεία που επιβάλλει ο συγκεκριμένος καιρός, είναι η απώλεια της απόλαυσης. Δεν θέλουμε τραγούδια, συνθήματα θέλουμε. Και όταν η ευαισθησία γίνεται σύνθημα κάθε απόφανση θα είναι απότομη και επιτακτική. Έτσι, η δυσαρέσκεια γίνεται απογοήτευση και η απογοήτευση προδοσία. Σε μια περίοδο που το κίνημα βρίσκεται σε θέση άμυνας, που δεν υπάρχουν πια πλατείες και που οι πορείες μετρούν έναν αριθμό απογοητεύτηκα μικρό σε σχέση με την κρισιμότητα της στιγμής, εμείς ψάχνουμε να βαφτίσουμε νέους εχθρούς και νέες προδοσίες. Εθισμένοι στο αρνητικό, συνεχίζουμε να μην μπορούμε να διακρίνουμε και τελικά να μην μπορούμε να αναδείξουμε το θετικό πρόσημο: Την επόμενη μέρα, σε συναυλία του Θανάση Παπακωνσταντίνου δόθηκε βήμα σε καθηγητές της ΕΛΜΕ να διαβάσουν το μήνυμα τους, να σηκώσουν πανό διααρτυρίας. Το νέο δεν ακούστηκε πουθενά, δεν καταγράφηκε, δεν σχολιάστηκε. Οι απώλειές μας, στην πραγματικότητα μετριούνται πολύ πριν από αυτά τα περιστατικά, πολύ μακριά από συναυλιακούς χώρους.
Η ανακοίνωση του Σωκράτη Μαλαμα η οποία δημοσιεύτηκε την ώρα πυ γραφόταν το παραπάνω κείμενο:
Στην Ελλάδα του Μνημονίου σύσσωμος ο ελληνικός λαός αδικείται. Θέση μου
είναι πως πάντα πρέπει να δίνεται βήμα στους αδικημένους να εκφράσουν
τα αιτήματα τους. Αυτό όμως, προΰποθέτει συνεννόηση και συνεργασία.
Αλίμονο αν τη βία που ασκεί το κράτος εναντίον των πολιτών, την
στρέψουμε ο ένας εναντίον του άλλου. Η σκηνή δεν είναι δική μου. Ανήκει
στους 7.000 που πλήρωσαν εισιτήριο σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς για
ν' ακούσουν τα τραγούδια μου. Εγώ δεν νομιμοποιούμαι, την σκηνή που
αυτοί μου παραχώρησαν, να την εκχωρήσω σε άλλους, χωρίς τουλάχιστον
προηγουμένως να έχω συνεννοηθεί μαζί τους. Οι ευχές μου μαζί σας πιο
δυνατές από κάθε άλλη φορά. Πηγή: www.lifo.gr
Στην Ελλάδα του Μνημονίου σύσσωμος ο ελληνικός λαός αδικείται. Θέση μου
είναι πως πάντα πρέπει να δίνεται βήμα στους αδικημένους να εκφράσουν
τα αιτήματα τους. Αυτό όμως, προΰποθέτει συνεννόηση και συνεργασία.
Αλίμονο αν τη βία που ασκεί το κράτος εναντίον των πολιτών, την
στρέψουμε ο ένας εναντίον του άλλου. Η σκηνή δεν είναι δική μου. Ανήκει
στους 7.000 που πλήρωσαν εισιτήριο σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς για
ν' ακούσουν τα τραγούδια μου. Εγώ δεν νομιμοποιούμαι, την σκηνή που
αυτοί μου παραχώρησαν, να την εκχωρήσω σε άλλους, χωρίς τουλάχιστον
προηγουμένως να έχω συνεννοηθεί μαζί τους. Οι ευχές μου μαζί σας πιο
δυνατές από κάθε άλλη φορά. Πηγή: www.lifo.gr
"Στην Ελλάδα του Μνημονίου σύσσωμος ο ελληνικός λαός αδικείται. Θέση
μου είναι πως πάντα πρέπει να δίνεται βήμα στους αδικημένους να
εκφράσουν τα αιτήματα τους. Αυτό όμως, προΰποθέτει συνεννόηση και
συνεργασία. Αλίμονο αν τη βία που ασκεί το κράτος εναντίον των πολιτών,
την στρέψουμε ο ένας εναντίον του άλλου. Η σκηνή δεν είναι δική μου. Ανήκει στους 7.000 που πλήρωσαν εισιτήριο σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς για ν' ακούσουν τα τραγούδια μου. Εγώ δεν νομιμοποιούμαι, την σκηνή που αυτοί μου παραχώρησαν, να την εκχωρήσω σε άλλους, χωρίς τουλάχιστον προηγουμένως να έχω συνεννοηθεί μαζί τους. Οι ευχές μου μαζί σας πιο δυνατές από κάθε άλλη φορά".
Σωκράτης Μάλαμας
(Στην εφημερίδα Εποχή)
3 σχόλια:
Αγαπητέ Θωμά, δεν θα έπρεπε να διευκρινίσει ο Μάλαμας αν είπε τη φράση που του καταλογίζουν ή όχι; Διότι, σε αυτό δεν αναφέρεται. Κατά τα λοιπά, συμφωνώ σχεδόν σε όλα όσα γράφεις αν και είμαι επιφυλακτικός με την επίθεση που γίνεται, γενικότερα, στους χρήστες του Internet και των social media.
Αγαπητέ Γιάννη, δεν νομιζω πως πρεπει να μείνουμε στα επι μέρους. Εννοώ πως εμένα προσωπικά η απάντηση που έδωσε με κάλυψε. επίσης π όσο έμαθα σύντομα θα συμμετέχει σε συναυλίες στις Σκουρίες σε έμπρακτη ένδειξη συμπαράστασης στον κόσομο εκει. πάντως νομίζω το θέμα δεν είναι οΜάλαμας αλλά ο τρόπος που εμεις βλεπουμε τον κόσμο και που διαχειριζόμαστε την οργή μας
"νομίζω το θέμα δεν είναι οΜάλαμας αλλά ο τρόπος που εμεις βλεπουμε τον κόσμο και που διαχειριζόμαστε την οργή μας"
Thanks for nothing.
Δημοσίευση σχολίου