Ο Νάνι Μπαλεστρίνι είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους ιταλούς λογοτέχνες. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της οργάνωσης «Εργατική Εξουσία» (Potere Operaio) και συμμετείχε στο κίνημα της εργατικής αυτονομίας. Ο Μπαλεστρίνι αφηγήθηκε τη συλλογική εμπειρία του ιταλικού κινήματος από τη γέννησή του το 1968, την κλιμάκωση του το 1977 και την πτώση του στις αρχές της δεκαετίας του 80 στα δύο θρυλικά πλέον μυθιστορήματά του «Τα θέλουμε όλα» και «Οι αόρατοι». Το 1979, κατηγορήθηκε, μαζί με πολλά άλλα μέλη της αυτονομίας, για συμμετοχή σε τρομοκρατική οργάνωση και διέφυγε κάνοντας σκι μέσω των Άλπεων στην Γαλλία. Το 1984 τελικά αθωώθηκε. Ο Νάνι Μπαλεστρίνι βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα για την παρουσίαση του μυθιστορήματός του «Furiosi», με θέμα τους ιταλούς οπαδούς του ποδοσφαίρου, την κουλτούρα τους και το κίνημα των Ultras. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις Απρόβλεπτες Εκδόσεις. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον Αχιλλέα Καλαμαρά (μεταφραστή του βιβλίου) για την επί τόπου μετάφρασή του και το περιοδικό Humba! για τη γενναιόδωρη βοήθειά του.
Πού βρίσκεται σήμερα η γενιά που τα ήθελε όλα;
Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για δύο γενιές. Για αυτούς που ήταν 20 χρονών το ’68 και για τους νεολαίους του ’77. Εγώ είμαι ακόμα παλαιότερος. Η γενιά του ’68 τα κατάφερε, λόγω του ότι δεν συμμετείχε στην ένοπλη πάλη, η οποία τελικά εξόντωσε την επόμενη γενιά. Λίγο πολύ όλοι οι πρωταγωνιστές, με ελάχιστες εξαιρέσεις, ανακυκλώθηκαν μέσα στο σύστημα. Έγιναν δημοσιογράφοι, εκδότες, διαφημιστές, πανεπιστημιακοί. Αντίθετα, η γενιά του ’77 καταστράφηκε. Είτε μέσω της ένοπλης πάλης, είτε καταλήγοντας στη φυλακή. Όσοι μπόρεσαν να σωθούν, καταστράφηκαν διανοητικά. Για τη γενιά του ’68 ήταν διαφορετικά. Οι άνθρωποι ζούσαν μια φυσιολογική ζωή και βίωσαν την έκρηξη των γεγονότων του ’68. Στη συνέχεια όμως, επέστρεψαν ομαλά στην προηγούμενη κατάσταση. Αντίθετα, η γενιά του ’70 έζησε την περίοδο της εξεγερσιακής εφορίας και σκεφτόταν πως αυτή θα κρατήσει για πάντα. Πίστευαν πως η ζωή τους θα γινόταν ακόμη καλύτερη. Και έτσι όταν τελείωσε αυτή η περίοδος όσοι δεν κατέληξαν στη φυλακή, βίωσαν μια κατάσταση απελπισίας. Η γενιά της δεκαετίας του ’70 καταστράφηκε ολοκληρωτικά.
Αυτή υπήρξε και η γενιά των αοράτων.
Ο χαρακτηρισμός αόρατοι χρησιμοποιήθηκε αργότερα. Τη δεκαετία του ’80, τα μέσα ενημέρωσης ονόμασαν τα χρόνια που πέρασαν ως «χρόνια του μολυβιού». Η εμπειρία όλης αυτής της γενιάς διαγράφηκε τελείως. Ο χαρακτηρισμός «αόρατοι» ήταν δημιούργημα της δεκαετίας του ’80 για να χαρακτηρίσει αυτή τη γενιά, η οποία διαγράφηκε από τη συνείδηση της κοινής γνώμης. Εγώ προσπάθησα να τη φέρω στο φως, να διηγηθώ την εμπειρία της, δηλαδή να την καταστήσω ορατή.
Στα βιβλία σας βλέπουμε συλλογικούς μύθους και συλλογικές πράξεις. Πρωταγωνιστές είναι οι εργάτες, οι εξεγερμένοι, οι οπαδοί. Σε μια εποχή έντονα ατομικιστική, σαν τη σημερινή, ποια είναι η λειτουργία των βιβλίων σας;
Η λειτουργία των βιβλίων μου, ακόμη και του «Furiosi» -το οποίο περιγράφει μια συλλογικότητα η οποία δεν συγκεντρώνεται γύρω από ιδέες ή υψηλά ιδανικά- είναι να δείξει την ευχαρίστηση του να πράττεις συλλογικά, να κάνεις πράγματα μαζί με τους άλλους. Ειδικά σήμερα που υπάρχει αυτή η εξατομίκευση, η οποία αγγίζει ακόμη και τους συγγραφείς. Ενώ οι συγγραφείς παλαιότερα επιδίωκαν να βρίσκονται μεταξύ τους, να δημιουργούν λογοτεχνικές ομάδες και να συζητούν τα έργα τους, αυτή τη στιγμή κλείνονται στον εαυτό τους και ο ένας επιτίθεται στον άλλο.
Η Ιταλία μπαίνει σιγά σιγά σε μια κατάσταση παρόμοια με την Ελλάδα. Λιτότητα, νέα μέτρα και περικοπές, τεχνοκράτες πρωθυπουργοί κτλ. Βλέπετε να υπάρχουν αντιστάσεις που μπορούν να καταλήξουν σε εκρήξεις όπως αυτές του ‘68 ή του ‘77;
Όχι, κυρίως για δύο λόγους. Πρώτον, ο αντίπαλος δεν είναι ορατός, δεν μπορείς να τον εντοπίσεις εύκολα στο χώρο και στην πραγματικότητά σου. Ο δεύτερος είναι πως δεν υπάρχουν μορφές οργάνωσης όπως παλαιότερα, ομάδες όπως αυτές της αυτονομίας. Μορφές όπως οι αγανακτισμένοι ή το κίνημα Occupy είναι εφήμερες μορφές αντίστασης, δεν δημιουργούν ένα πλέγμα σχέσεων ώστε να υπάρξει μια συνέχεια.
Αυτή τη στιγμή το κεφάλαιο δεν έχει έναν σοβαρό αντίπαλο. Μπορεί να κάνει ό,τι θέλει. Όμως, παρόλα αυτά, βρίσκεται σε μια κατάσταση ήττας. Η μετατόπιση από την παραγωγή στο χρηματιστικό κεφάλαιο αποδεικνύει ότι ο καπιταλισμός απέτυχε και έχει φτάσει σε αδιέξοδο. Και παρόλο που μέσω των μέτρων λιτότητας προσπαθεί να αρπάξει ό,τι μπορεί, προκειμένου να συνεχίσει τη συσσώρευση του, τελικά αποδεικνύει ότι βρίσκεται σε κρίση. Υπάρχει αυτό που έλεγε ο Μπορντίγκα, ένας ιταλός αιρετικός κομουνιστής, πως ο καπιταλισμός θα καταρρεύσει σε σύντομο χρονικό διάστημα λόγω της πτώσης του μέσου ποσοστού κέρδους. Ο καπιταλισμός, για να συνεχίσει να υπάρχει, πρέπει να αυξάνει συνεχώς τα κέρδη του και τη συσσώρευση τους. Όταν το κέρδος πέφτει, σημαίνει πως ο καπιταλισμός εξαντλεί τα όριά του. Η ανοδική πορεία του κεφαλαίου τελείωσε στα τέλη της δεκαετίας του ‘70, από εκεί και πέρα ξεκίνησε η πτώση την οποία κατάφεραν να συγκρατήσουν ή να αναβάλουν μέσω της παγκοσμιοποίησης, της προσφυγής στο χρηματιστικό κεφάλαιο, της αναμόχλευσης των χρεών, αλλά παρόλα αυτά η πτώση συνεχίζεται.
(Στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου