«Είμαι ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος του κόσμου» δήλωσε σύμφωνα με πληροφορίες σε κοντινό του πρόσωπο ο γνωστός δημοσιογράφος του Σκάι, Άρης Πορτοσάλτε νωρίτερα σήμερα το πρωί, για να συμπληρώσει με περισσή υπερηφάνεια, «όλη μέρα κάθομαι δίπλα σε ένα ραδιόφωνο και με θαυμάζω. Είμαι απλά απίθανος».
Από το «Κουλούρι, την πρωτοποριακή ελληνική εφημερίδα»
Κάθε εποχή έχει την κωμωδία που της αξίζει και γελά με τον τρόπο που της αντιστοιχεί. Η ελληνική κυρίαρχη κωμωδία σέρνεται κουρασμένη κάπου ανάμεσα στη χιλιοειπωμένη κοινοτοπία και την ανέξοδη κατακραυγή. Από τα αστεία του Λαζόπουλου για τις πεθερές και το σαχλό παρεΐστικο χιούμορ του ράδιο Αρβύλα με τα σχόλια του για τον Μητσοτάκη (πόσο ακόμα!), μέχρι τον ανερυθρίαστο σεξισμό και τον υφέρποντα ρατσισμό στα βιντεάκια του Θέμου Αναστασιάδη και τα ραδιοφωνικά ουρλιαχτά του Γιώργου Τράγκα, η απόσταση ανάμεσα στη σάτιρα και το χάχανο εκμηδενίζεται.
Το ασφαλές καταφύγιο του διαδικτύου
Συμπληρωματικά, η ελληνική κινηματογραφική παραγωγή περιορίζεται κυρίως στην εύκολη σεξοκωμωδία της καλής διάθεσης και της τετριμμένης πλοκής, καταλήγοντας να μιλά με τηλεοπτικούς όρους σε μια προσπάθεια να επιβιώσει οικονομικά. Η κωμωδία αυτή, χωρίς αγκάθι, αμήχανη και εκτονωτική ανακυκλώνει και ανακυκλώνεται, κολακεύει το κοινό της και τελικά δεν αξιώνει κανέναν στόχο πέρα από την αυτοσυντήρησή της.
Μέσα σε αυτή την κατάσταση, το διαδίκτυο προβάλλει ως ένα ασφαλές καταφύγιο που προσφέρει άμεση επαφή με έναν τεράστιο όγκο κωμωδίας από όλο τον κόσμο, απλωμένης στο παρόν και το παρελθόν. Ταυτόχρονα αποτελεί το σημείο όπου η σάτιρα και η χαμογελαστή κριτική της κάθε μέρας μπορούν να αναπνεύσουν ελεύθερα, πρωτότυπα, χωρίς φίμωση, χωρίς τηλεοπτική ηθική, συγκυριακές εξισορροπήσεις ή οικονομικές σκοπιμότητες. Στο μεγάλο όγκο (σχεδόν στο όριο του θορύβου) ελληνικών σατιρικών ιστολόγιων και ιστοσελίδων, έρχεται να προστεθεί «Το Κουλούρι», μια πρωτοποριακή (όπως αυτοχαρακτηρίζεται) ηλεκτρονική εφημερίδα με έναν τρόπο τελείως διαφορετικό.
Στην παράδοση του αμερικανού «Onion» και του βρετανικού «The Daily Mash», «Το Κουλούρι» αποτελεί μια σατιρική προσομοίωση ειδησεογραφικής ιστοσελίδας. Οι ψεύτικες ειδήσεις σατιρίζουν τα γεγονότα, όσο και τον τρόπο κάλυψης και αναμετάδοσης τους, αναπαράγουν την κούφια δημοσιογραφική γλώσσα των εφημερίδων και της τηλεόρασης, περιγράφουν το άδειο της είδησης και το χιλιοειπωμένο των συνεντεύξεων και τελικά μιλούν για το παράλογο της ίδιας της καθημερινότητας. Αναπαράγουμε ενδεικτικά μερικούς τίτλους άρθρων: «Προκαλεί η Βουλγαρία, μετονομάζεται σε Μύκονος!», «Σε χωματερή μετατρέπεται η Θήβα», «Ο Όμιλος Μέρντοχ αγοράζει τον 902», «Μόνο το 10% των κλόουν είναι ψυχοπαθείς δολοφόνοι, δείχνει νέα έρευνα», «Η βλακεία είναι στο αίμα των Ελλήνων, δηλώνουν επιστήμονες από την Φιλανδία», «H Χρυσή Αυγή στο διάστημα», «Όργανα γυμναστικής θα διαφημίζει ο Γ. Βαρουφάκης», «Μέτρα για να δυσκολέψει κι άλλο τη γλώσσα της παίρνει η Γερμανία», «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2021 η Στυλίδα», «Δουλειά ως σκιάχτρο έπιασε ο Στάθης Ψάλτης», «Την πιο μίζερη ταινία του κόσμου ετοιμάζει ο Γιώργος Λάνθιμος» κ.ά.
Ο πραγματικός στόχος της κωμωδίας
Στα άρθρα του Κουλουριού, η ανεργία, ο ρατσισμός, η καταστολή και ταυτόχρονα η μιζέρια του ελληνικού ποδοσφαίρου, η φαιδρότητα του ελληνικού λαϊφστάιλ και η ιντερνετική κουλτούρα, δηλώνονται στις πραγματικές τους διαστάσεις. Όχι μέσα από μια καταγραφή αριθμών και πληροφοριών, αλλά μέσα από μια σατιρική αντιστοιχία και υπερβολή. Μια υπερβολή που τελικά δεν υπερβάλει, αλλά τονίζει την ίδια υπερβολή της πραγματικότητας. Είναι άλλωστε ενδεικτικό, το πώς πολλές από τις ειδήσεις του Κουλουριού αναπαράχθηκαν ως πραγματικές από διάφορα κοινωνικά μίντια. Η είδηση «Επίθεση καρχαρία σε σέρφερ στη Βουλιαγμένη» αναρτήθηκε σε πάνω από 100 μπλογκ και ιστοσελίδες ενώ σχολιάστηκε ως πραγματική και από σύμβουλο του πρωθυπουργού. Αντίστοιχα το άρθρο με τίτλο: Δ. Στρατούλης: «Νομίζω κατάλαβα τι είναι τα spread», χρησιμοποιήθηκε ως επιχείρημα σε πολλές ιστοσελίδες μεγάλης επισκεψιμότητας, ως απόδειξη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι έτοιμος να κυβερνήσει. Η αποκάλυψη του σατιρικού περιεχομένου του άρθρου, αποτέλεσε και μια ταυτόχρονη αποκάλυψη για τη σοβαρότητα των επιχειρημάτων.
Στην εποχή του πληροφοριακού θορύβου, μια ψεύτικη είδηση μπορεί να μιλά με περισσότερη κυριολεξία απ‘ ό,τι μια χαλκευμένη είδηση με αξιώσεις πραγματικότητας, σε κάποιο κυρίαρχο μέσο ενημέρωσης. Και είναι τελικά η ίδια η πραγματικότητα αυτή που χαμογελά, όταν η κωμωδία βρίσκει τον πραγματικό της στόχο.
(Στην εφημερίδα Εποχή)
Από το «Κουλούρι, την πρωτοποριακή ελληνική εφημερίδα»
Κάθε εποχή έχει την κωμωδία που της αξίζει και γελά με τον τρόπο που της αντιστοιχεί. Η ελληνική κυρίαρχη κωμωδία σέρνεται κουρασμένη κάπου ανάμεσα στη χιλιοειπωμένη κοινοτοπία και την ανέξοδη κατακραυγή. Από τα αστεία του Λαζόπουλου για τις πεθερές και το σαχλό παρεΐστικο χιούμορ του ράδιο Αρβύλα με τα σχόλια του για τον Μητσοτάκη (πόσο ακόμα!), μέχρι τον ανερυθρίαστο σεξισμό και τον υφέρποντα ρατσισμό στα βιντεάκια του Θέμου Αναστασιάδη και τα ραδιοφωνικά ουρλιαχτά του Γιώργου Τράγκα, η απόσταση ανάμεσα στη σάτιρα και το χάχανο εκμηδενίζεται.
Το ασφαλές καταφύγιο του διαδικτύου
Συμπληρωματικά, η ελληνική κινηματογραφική παραγωγή περιορίζεται κυρίως στην εύκολη σεξοκωμωδία της καλής διάθεσης και της τετριμμένης πλοκής, καταλήγοντας να μιλά με τηλεοπτικούς όρους σε μια προσπάθεια να επιβιώσει οικονομικά. Η κωμωδία αυτή, χωρίς αγκάθι, αμήχανη και εκτονωτική ανακυκλώνει και ανακυκλώνεται, κολακεύει το κοινό της και τελικά δεν αξιώνει κανέναν στόχο πέρα από την αυτοσυντήρησή της.
Μέσα σε αυτή την κατάσταση, το διαδίκτυο προβάλλει ως ένα ασφαλές καταφύγιο που προσφέρει άμεση επαφή με έναν τεράστιο όγκο κωμωδίας από όλο τον κόσμο, απλωμένης στο παρόν και το παρελθόν. Ταυτόχρονα αποτελεί το σημείο όπου η σάτιρα και η χαμογελαστή κριτική της κάθε μέρας μπορούν να αναπνεύσουν ελεύθερα, πρωτότυπα, χωρίς φίμωση, χωρίς τηλεοπτική ηθική, συγκυριακές εξισορροπήσεις ή οικονομικές σκοπιμότητες. Στο μεγάλο όγκο (σχεδόν στο όριο του θορύβου) ελληνικών σατιρικών ιστολόγιων και ιστοσελίδων, έρχεται να προστεθεί «Το Κουλούρι», μια πρωτοποριακή (όπως αυτοχαρακτηρίζεται) ηλεκτρονική εφημερίδα με έναν τρόπο τελείως διαφορετικό.
Στην παράδοση του αμερικανού «Onion» και του βρετανικού «The Daily Mash», «Το Κουλούρι» αποτελεί μια σατιρική προσομοίωση ειδησεογραφικής ιστοσελίδας. Οι ψεύτικες ειδήσεις σατιρίζουν τα γεγονότα, όσο και τον τρόπο κάλυψης και αναμετάδοσης τους, αναπαράγουν την κούφια δημοσιογραφική γλώσσα των εφημερίδων και της τηλεόρασης, περιγράφουν το άδειο της είδησης και το χιλιοειπωμένο των συνεντεύξεων και τελικά μιλούν για το παράλογο της ίδιας της καθημερινότητας. Αναπαράγουμε ενδεικτικά μερικούς τίτλους άρθρων: «Προκαλεί η Βουλγαρία, μετονομάζεται σε Μύκονος!», «Σε χωματερή μετατρέπεται η Θήβα», «Ο Όμιλος Μέρντοχ αγοράζει τον 902», «Μόνο το 10% των κλόουν είναι ψυχοπαθείς δολοφόνοι, δείχνει νέα έρευνα», «Η βλακεία είναι στο αίμα των Ελλήνων, δηλώνουν επιστήμονες από την Φιλανδία», «H Χρυσή Αυγή στο διάστημα», «Όργανα γυμναστικής θα διαφημίζει ο Γ. Βαρουφάκης», «Μέτρα για να δυσκολέψει κι άλλο τη γλώσσα της παίρνει η Γερμανία», «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2021 η Στυλίδα», «Δουλειά ως σκιάχτρο έπιασε ο Στάθης Ψάλτης», «Την πιο μίζερη ταινία του κόσμου ετοιμάζει ο Γιώργος Λάνθιμος» κ.ά.
Ο πραγματικός στόχος της κωμωδίας
Στα άρθρα του Κουλουριού, η ανεργία, ο ρατσισμός, η καταστολή και ταυτόχρονα η μιζέρια του ελληνικού ποδοσφαίρου, η φαιδρότητα του ελληνικού λαϊφστάιλ και η ιντερνετική κουλτούρα, δηλώνονται στις πραγματικές τους διαστάσεις. Όχι μέσα από μια καταγραφή αριθμών και πληροφοριών, αλλά μέσα από μια σατιρική αντιστοιχία και υπερβολή. Μια υπερβολή που τελικά δεν υπερβάλει, αλλά τονίζει την ίδια υπερβολή της πραγματικότητας. Είναι άλλωστε ενδεικτικό, το πώς πολλές από τις ειδήσεις του Κουλουριού αναπαράχθηκαν ως πραγματικές από διάφορα κοινωνικά μίντια. Η είδηση «Επίθεση καρχαρία σε σέρφερ στη Βουλιαγμένη» αναρτήθηκε σε πάνω από 100 μπλογκ και ιστοσελίδες ενώ σχολιάστηκε ως πραγματική και από σύμβουλο του πρωθυπουργού. Αντίστοιχα το άρθρο με τίτλο: Δ. Στρατούλης: «Νομίζω κατάλαβα τι είναι τα spread», χρησιμοποιήθηκε ως επιχείρημα σε πολλές ιστοσελίδες μεγάλης επισκεψιμότητας, ως απόδειξη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι έτοιμος να κυβερνήσει. Η αποκάλυψη του σατιρικού περιεχομένου του άρθρου, αποτέλεσε και μια ταυτόχρονη αποκάλυψη για τη σοβαρότητα των επιχειρημάτων.
Στην εποχή του πληροφοριακού θορύβου, μια ψεύτικη είδηση μπορεί να μιλά με περισσότερη κυριολεξία απ‘ ό,τι μια χαλκευμένη είδηση με αξιώσεις πραγματικότητας, σε κάποιο κυρίαρχο μέσο ενημέρωσης. Και είναι τελικά η ίδια η πραγματικότητα αυτή που χαμογελά, όταν η κωμωδία βρίσκει τον πραγματικό της στόχο.
(Στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου