Δευτέρα 24 Μαΐου 2010
Ζαν Kοκτό:η ανθρώπινη φωνή
Από την περασμένη εβδομάδα, οι κινηματογραφικές αίθουσες φέρνουν ξανά στο προσκήνιο την ιστορία ενός γάλλου καλλιτέχνη και μιας μοναδικής περίπτωσης, τόσο στην ιστορία της έβδομης τέχνης, όσο και της καλλιτεχνικής ιστορίας του 20ού αιώνα. Ο λόγος για τον Ζαν Κοκτό (1889-1963), έναν ποιητή μοιρασμένο με ισόποσο πάθος σε όλες τις τέχνες. Το «αίμα του ποιητή» και «Η διαθήκη του Ορφέα» αποτελούν την πρώτη και την τελευταία, αντίστοιχα, ταινία του δημιουργού, καθώς επίσης αρχή και τέλος της Ορφικής του τριλογίας. Ταυτόχρονα, τα δύο έργα περιγράφουν συνοπτικά το σύνολο του έργου και των διαθέσεών του Γάλλου καλλιτέχνη: ένας σουρεαλισμός ελεγχόμενος αν και κυρίαρχος, χρήση των αρχαίων μύθων ως ποιητική παραβολή, δημιουργία εντυπωσιακών ευρημάτων στους τρόπους έκφρασης και κυρίως η παρουσία μιας ελάχιστης γραμμής που διαχωρίζει το συνειδητό από το υποσυνείδητο, το ποιητικό συμβάν από την πεζή καθημερινότητα, το φανταστικό από την πραγματικότητα.
Πρώτα δημιούργημα της τέχνης κι έπειτα δημιουργός
Ο Ζαν Κοκτό υπήρξε καλλιτέχνης με τον όρο στην πιο έντιμη γενικότητά του. Όπως και στην περίπτωση του Όσκαρ Ουάιλντ, το μεγαλύτερο δημιούργημά του ήταν η ίδια η προσωπικότητά του, η περιήγησή του στην καθημερινότητα και η ατελείωτη συνομιλία με τους ομότεχνούς του. Ο Κοκτό υπήρξε πρώτα δημιούργημα της τέχνης και αργότερα δημιουργός της, μια ενσάρκωση των πιο πολλαπλών της τρόπων: ποίηση, θέατρο, κινηματογράφος, ζωγραφική, μυθιστόρημα, μουσική. Ο πολυμήχανος Γάλλος υπήρξε μια εξωστρεφής αντίφαση. Τόσο με τη ζωή, όσο και με το έργο του. Μία περίπτωση στην οποία συγκατοικούσαν με ευρύχωρη άνεση, ο μποέμ με τον αριστοκράτη, η αφέλεια με την ιδιοφυία, η καθαρή γραμμή του κλασικισμού με το άρρητο βάθος των ψυχαναλυτικών αντανακλάσεων και των σουρεαλιστικών τοπίων. Στα έργα του βλέπουμε τόσο συχνά να συνυπάρχουν ο υποκειμενισμός της υποπερίπτωσης, με το αντικειμενικό του μύθου. Περισσότερο συγγραφέας μιας πορείας και μιας ζωής και λιγότερο συγγραφέας ενός μεγάλου έργου, ο Κοκτό σε όλες τις μεταμορφώσεις του μύθου, επέμενε πως είναι ποιητής. Και ίσως η μεγαλύτερή του προσφορά, είναι πως απέσπασε την ποιητική φωνή, από τις στροφές και τους στίχους και την πολλαπλασίασε σε τόσο διαφορετικούς τρόπους έκφρασης. Σκόρπιες ψηφίδες συνθέτουν το πρόσωπο του ποιητή: παιδί θαύμα με την πρώτη ποιητική του συλλογή (το λυχνάρι του Αλαντίν) να εκδίδεται μόλις στα 19 του χρόνια, συνεργάτης του Ντιαγκίλιεφ, του Νιζίνσκι, του Στραβίνσκι και του Σατί σε μια σειρά από μπαλέτα, θεωρητικός της μουσικής «ομάδας των 6», μέντορας και ταυτόχρονα μαθητής του Ραϊμόντ Ραντικέ, πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας έργων όπως «Η ανθρώπινη φωνή», «Τα τρομερά παιδιά», «Η δαιμόνια μηχανή» και «Θωμάς ο απατεώνας», ατζέντης του πυγμάχου Αλ Μπράουν, εικονογράφος βιβλίων, παλατιών και εκκλησιών, κοσμικός, μέλος της γαλλικής ακαδημίας, πρόεδρος του φεστιβάλ των Κανών και σύμφωνα με τον Τρυφό, πρόδρομος του νέου κύματος στον κινηματογράφο.
Και όμως συναντά κάποιος μια ενότητα μέσα στην αντίφαση και την πολλαπλότητα των ρόλων. Είναι η ίδια μουσική που γεννά την εικονογράφηση της βίλας Σάντο Σοσπίρ ή ποιήματα γραμμένα βιαστικά στα τραπεζομάντηλα ενός εστιατορίου («Το τραπεζομάντιλο του Καταλανού», σε συνεργασία με τον Ζορζ Ινιέ). Στη διαμόρφωσή της μουσικής αυτής θα παίξουν ρόλο οι πολλαπλές του συναντήσεις: Ραντικέ, Στραβίνσκι, Πικάσο, Σατί, Σαρτρ, Εντιθ Πιαφ. Ο Κοκτό παρέμεινε πάντα παράλληλος, αλλά ποτέ ενταγμένος σε ρεύματα, ομάδες ή τάσεις, συνδέοντας το όνομά του τόσο με σκάνδαλα, όπως το «λευκό βιβλίο», το μπαλέτο «Παρέλαση» σε συνεργασία με τον Σατί, ή το θεατρικό «Οι τρομεροί γονείς» όσο και με θριάμβους, όπως την επιτυχία του με το μυθιστόρημα «Τα τρομερά παιδιά».
Αρχαία πρόσωπα γεννιούνται ξανά
Πέρα από άνθρωπος και καλλιτέχνης, ο Κοκτό προσωποποίησε μια εποχή, την Εποχή του Παρισιού, μέσα στη μυθολογία της και την υπερβολή της, στη δημιουργία της οποίας ο ίδιος συνεισέφερε όσο λίγοι. Ο μακρινός καλλιτέχνης μας γίνεται οικείος μέσα από τις επιλογές των ιστοριών και των μύθων. Όπως τόσοι καλλιτέχνες, ο Κοκτό συνδέθηκε με την Ελλάδα μέσα από την αρχαία γραμματεία. Όχι όμως με ένα μουσειακό θαυμασμό, αλλά με το θράσος του δημιουργού που διακρίνει το απόλυτα νέο στο περασμένο. Στο έργο του επανεμφανίζονται μια σειρά από αρχαία πρόσωπα και ιστορίες, τοποθετημένες στο παρόν του μοντερνισμού: ο Οιδίποδας, η Αντιγόνη, ο Ορφέας, ο Βάκχος, γεννιούνται ξανά για να αποδείξουν τη νεότητα και ταυτόχρονα την αχρονικότητα τους. Ο ποιητής επιτρέπει στην πένα του ακροβασίες, αναχρονισμούς, αντιστροφές και επαναπροσδιορισμούς, αφαιρώντας από τα έργα τη φιλολογία που κληρονόμησαν 20 αιώνες πέτρινου θαυμασμού και χειροκροτήματος. Ο μύθος με την ευκρίνεια των στοιχείων του, πλησιάζει το όνειρο με τρόπο άμεσο, τρόπο όμοιο με τις ελευθερίες της σύγχρονης τέχνης και γίνεται κύριο στοιχείο του έργου του. Ένας Έλληνας, παράλληλος και φίλος, ο Μάνος Χατζιδάκις, περιγράφει στον «Καθρέφτη και το μαχαίρι» τα κύρια χαρακτηριστικά του κανόνα του Κοκτό: «…μια ανεξάντλητη ευφυΐα, μια έντονη λυρική εγωπάθεια, η ανεύρεση θεών και πηγών μέσα από την καθημερινότητα, η ένταξη του λάθους και του παραλόγου μέσα στους κανόνες της ζωής, η λατρεία του κοινότυπου και η έντεχνη εκμετάλλευση του, και, τέλος, η απλότητα στο μουσικό αποτέλεσμα…». Τα στοιχεία αυτά, εμφανή όσο πουθενά στα κινηματογραφικά του έργα, μας παρουσιάζονται μέσα από τις δύο ταινίες και η σιωπή της σκοτεινής αίθουσας γίνεται η καλύτερη εισαγωγή, στη μουσική πολυφωνία, ενός κόσμου καθημερινού, μυθολογικού και ποιητικού, στον κόσμο του Ζαν Κοκτό.
(στην εφημεριδα Εποχή)
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου