Κυριακή, 9 Μαρτίου 2014

Oscar Wild: Η αγριότητα των Όσκαρ και ο χαζούλης Τζάρεντ Λέτο






«Κυρίες και κύριοι, απολαύστε τον δωρικό, υπέροχο και πλέον οσκαρικό Jared Leto». Κάπως έτσι αποφάσισε να προλογίσει  η Lifo το λόγο που ακολούθησε τη βράβευση με Όσκαρ β ανδρικού ρόλου, σε άρθρο της με τίτλο «πιθανόν ο καλύτερος λόγος της βραδιάς των Όσκαρ».  Με τον τρόπο αυτό, η εφημερίδα δεν περιέγραψε μόνο την πρότασή της, αλλά ταυτόχρονα και τη μετάδοση του συγκεκριμένου λόγου, τη σημασία και το χειροκρότημα που απέσπασε, σε έντυπα και διαδικτυακά μέσα, σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και σε κουβέντες. Με τον τρόπο αυτό, ο λόγος του Jared Leto έπαψε να αποτελεί απλά μια στιγμή σε μια –έτσι κι αλλιώς – αφελή διαδικασία. Πήρε τη λειτουργία της πρότασης, του προτύπου, της στάσης απέναντι σε πράγματα και γεγονότα.

Ο λόγος του βασιλιά
(του Σαββατόβραδου)

Ο Jared Leto βραβεύτηκε με Όσκαρ β αντρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία Dallas Buyers Club. Αφού παρέλαβε το αγαλματίδιο, ευχαρίστησε τη μαμά του και τους συντελεστές της ταινίας και αποφάσισε να δώσει πολιτική χροιά στο λόγο του. Έτσι αφιέρωσε το βραβείο σε όλους τους ονειροπόλους εκεί έξω (to all the dreamers, man). Μίλησε για τους ανθρώπους που μάχονται στη Βενεζουέλα και την Ουκρανία. «Είμαστε εδώ, ενώ παλεύετε να κάνετε τα όνειρά σας πραγματικότητα, να ζήσετε το αδύνατο, σας σκεφτόμαστε τώρα».
Η εξισωτική αφέλεια με την επιθυμία προοδευτικού πρόσημου, καταγράφει όχι απλά την αστοχία μιας βραδιάς, αλλά την ίδια την αφέλεια ως κυρίαρχη πολιτική στάση.

Ο θείος Όσκαρ και ο θείος Σαμ


Όσο παράδοξο και αν φαίνεται, η πολιτική δεν υπήρξε ποτέ ξένη με την τελετή απονομής των Όσκαρ. Με τον ίδιο τρόπο που το θέαμα πάντοτε ήταν στοιχείο την αμερικανικής πολιτικής. Έτσι δεν αποτέλεσε έκπληξη η περσινή σύζευξη των δύο, όταν η πρώτη κυρία Μισέλ Ομπάμα, ως σταρ του δημοσίου λόγου, ανακοίνωσε το βραβείο καλύτερης ταινίας σε ζωντανή σύνδεση με τον Λευκό Οίκο. Παρ όλα αυτά υπήρξαν περιπτώσεις που η πολιτική των βραβευμένων απείχε κατά πολύ από την ευχάριστη σύμπλευση με τον κυρίαρχο λόγο.
Το 1973, ο Μάρλον Μπράντο κερδίζει το δεύτερο Όσκαρ του για τη μνημειώδη ερμηνεία του στον «Νονό». Στη θέση του εμφανίζεται η ινδιάνα ακτιβίστρια Sacheen Littlefeather ντυμένη με παραδοσιακή στολή των Απάτσι. Η Littlefeather αρνείται το Όσκαρ εκ μέρους του ηθοποιού. Με τον τρόπο αυτό ο Μπράντο θέλησε να αποδοκιμάσει τον τρόπο με τον οποίο ο κυρίαρχος αμερικανικός κινηματογράφος απεικόνισε τους ινδιάνους, ενώ ταυτόχρονα συνδέθηκε με το τότε κίνημα για τα δικαιώματα των ινδιάνικων μειονοτήτων.  Το 1978 η Βανέσσα Ρεντγκρέηβ μίλησε κατά του μακαρθισμού, του κράτους του Ισραήλ και υπέρ των Παλαιστινίων. «Θα συνεχίσω να μάχομαι τον αντισημιτισμό και τον φασισμό» κατέληγε ο λόγος της μπροστά σε ένα έντονα διχασμένο κοινό. Το 2003, εν μέσω του πολέμου στο Ιράκ, πολλοί από τους παρευρισκόμενους εμφανίστηκαν με κονκάρδες ειρήνης, ενώ στον πιο φορτισμένο λόγο της βραδιάς, ο Μάικλ Μουρ τόνιζε: «Ντροπή σας κύριε πρόεδρε».  Το 2009, ο Σον Πεν χρησιμοποίησε τη βράβευσή του ώστε να μιλήσει για τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων.

Για τους ονειροπόλους

Η διαφορά όλων αυτών των περιπτώσεων με τις δηλώσεις του Τζάρεντ Λέτο, είναι πως οι δηλώσεις γειώνονταν με συγκεκριμένες περιπτώσεις και έπαιρναν μια συγκεκριμένη θέση. Η διαδικασία αυτή περιέγραφε το λόγο ύπαρξή τους άρα και την αναγκαιότητα των δηλώσεων. Στην συγκεκριμένη περίπτωση βρισκόμαστε μπροστά σε μια «Νταλαροποίηση» του πολιτικού λόγου. Ο εκφορέας δεν γνωρίζει για τι ακριβώς μιλάει, γενικολογεί συναισθηματολογώντας, μοιράζοντας το ευχολόγιο ενός εξωτερικού παρατηρητή. Η αφέλεια που πολλαπλασιάζεται και κατοχυρώνεται μέσω των μέσων, γίνεται παγκόσμιος νόμος, κουβαλά ολυμπιακές δάδες, στήνει μπίζνες φιλανθρωπίας στο όνομα μιας μακρινής ηπείρου. Η απουσία άποψης γίνεται κυρίαρχη άποψη, ακκισμός φιλόζωης ευαισθησίας που ταιριάζει τέλεια με το κούρεμά μας. Η προσπάθεια αποσταθεροποίησης από εθνικιστές και αμερικανοκινούμενες μονάδες στην Βενεζουέλα,  ταυτίζονται με το σύνθετο μωσαϊκό του Ουκρανικού ηφαιστείου. Ονειροπόλοι λοιπόν και οι πραξικοπηματίες του Λεοπόλδο Λόπεζ, ονειροπόλοι και οι ναζί Ουκρανοί του Δεξιού τομέα μαζί και η Ουκρανική κυβέρνηση που σαν πρώτο της μέλημα είχε την απαγόρευση του κομουνιστικού κόμματος και την περιθωριοποίηση των μειονοτήτων. Γιατί αντίθετα με όσα μας λένε  τα χολιγουντιανά σαξές στόρυ, δικαίωμα στο όνειρο έχουν όλοι, ακόμη και αυτοί που ονειρεύονται να κάνουν πραγματικότητα τους εφιάλτες μας.


(στην εφημερίδα Εποχή)

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

foveth analysh ormwmenh apo to logo tou Leto.hahahaha!alithia gia to logo ths Lupita (2o gynaikeio) giati de sxoliazeis? gia to logo pitt-steve Mcqueen gia to kalyterhs tainias? Akomh : esy dld eisai me to Maduro pou pyrovolaei foithtes? sth Oukrania mono fasistes yparxoun? Pou htan mia analogh analysh (me mia pio ksekatharh thesi) to Noemvrio maga mou? pou thn eixame anagh? ame sto diaolo ampale grafeis k sthn epoxh

Ανώνυμος είπε...

k pousai dikaiwma sto oneiro exoun oloi re papara.as kanei opoios thelei oneira trela.ti se koftei esena? ntavatztilikia sta oneira? wtf

groucho marxism είπε...

αγαπητέ ανώνυμε greeklish ντρημερ δεν καταλαβαίνω γιατί θα έπρεπε να μιλήσω και για τους άλλους λόγους των Όσκαρ. Όλο το άρθρο μιλάει για έναν λόγο συγκεκριμένα και αυτόν κρίνει. στη μέση του άρθρου παραθέτω παραδείγματα από άλλους λόγους. Τώρα για την Βενεζουέλα ναι προφανως είμαι με τον Μαδούρο. Νομίζω πως όταν μιλάς πολιτικά είναι καλό να ψάχνεις λίγο καλύτερα τις πηγές σου. Έχει κυκλοφορήσει το επίσημο πόρισμα της βαλιστικής έρευνας για τους πυροβολισμούς και αποδείχτηκε πως οι σφαίρες έρχονταν από την πλευρά των διαδηλωτών- πραξικοπηματιών. Αυτοι που διαδηλώνουν στην Βενεζουέλα δεν είναι καν η αντιπολίτευση (η οποία μπαι δι γουέι έχασε τέσσερις απανωτές εκλογές μέσα σε λίγους μήνες). ο Καπρίλες δεν έχει στρατευτεί υπέρ των Διαδηλώσεων και έχει κρατήσει χαμηλούς τόνους. Αυτός που υποκινεί τις διαδηλώσεις είναι ο ακροδεξιός Λόπεζ ο οποίος στο παρελθόν είχε κάνει απόπειρα πραξικοπήματος (επι Τσάβεζ) όλα αυτά σε μία χώρα που το 80% των μέσων ενημέρωσης βρίσκονται στα χέρια της αντιπολίτευσης και το βασικό επιχείρημα κατά της κυβέρνησης είναι η λογοκρισία. Τώρα για την Ουκρανία αυτό είπα, πως ανάμεσα στους ονειροπόλους υπάρχουν και οι ακροδεξιοί (οι οποιοι Οποίοι συμμετέχουν και στη κυβέρνηση και σε μεγάλο βαθμό διαμορφώνουν την ατζέντα. Αυτό που λέω είναι πως είναι αφελές να τους βάζεις όλους στο ίδιο τσουβάλι. Και φυσικά έχουν όλοι όνειρα. Εσύ, εγώ, ο Κασσιδιάρης, ο Τζαστιν Μπίμπερ και ο Κομαντατε Μάρκος. Δεν βλέπεις πως μερικά όνειρα συγκρούονται; Δεν βλέπεις πως γενικολογώντας ουσιαστικά δεν παίρνεις θέση (και αυτό από μόνο του είναι θέση). Τώρα τι να σου πω το να γράφω την άποψή μου για κάτι και να το χαρακτηρίζεις ως νταβατζιλίκι δεν το πιάνω. Κράτα τέλος πάντων τα δικά σου όνειρα και εγώ θα κρατήσω τα δικά μου

Ανώνυμος είπε...

psile mou epwnyme greek lover. egw den exw oneira.k prepei na to pareis ligo xampari ayto.esy exeis.k esy k o leto xarakthrizete kai allous oneiropolous, me to etsi thelw.sxoliases mono to logo tou leto, giati an anagazosoun na sxoliaseis thn teleth ws synolo, tha etrwges paketo k de tha mporouses na kaneis to point sou.k giayto epelekses na dwseis poly sygekrimena paradeirmata logwn sta oscar.twra o syneirmos apto star system stous dreamers ana th gh, k venezoueles k oukranies, den einai kati kainourio gia sena , giati sexw ksanadiavasei.grafeis gia bogdanous k eurovision k diafores antistoixes pipes syxna, gia na ntyseis epixeirhmata h na kaneis kapoia syndesh ston eirmo sou.de me noiazei ayth einai h fash sou, apla emena mou fainotan sthn arxh asteio twra pia einai geloio.einai krima na exeis toso xrono,tetoio legein k tetoio thewrhtiko ypovathro k na kaneis dhmosiografia me rythmous k orous kathestwtikwn meswn.dhladh me liga logia lew oti aytes oi analyseis den exoun kanena nohma otan erxontai xronika deyterotrites.an sexoun prolavei ta mega,nea,ethnos,skai,ef.syn. , de mou leei kati.giati tote h analysh sou ginetai sto lykofws allwn "pefwtismenwn" apopsewn, me vash ta hdh eipwmena k gia na apanthsei kapoies (synithws entelws lathos erwthseis.)alla ayto einai apla h apopsh mou.opws k apopsh mou einai oti mporeis k kalytera.kala kaneis k eisai me to maduro.na synexiseis na eisai k otan tha ginei h malakia.egw mporei na milaw politika, k prepei na psaxnw kalytera tis phges mou sigoura, alla esy grafeis.opote prepei na vareseis gasma gia na vreis tis phges sou.den einai to idio.to oti mou paratheteis porisma valistikis ereynas xwris kamia extra leptomereia/link (giati eisai sigouros, ftwxe m, oti de tha to iksera), opws episis k to pote arxises na grafeis gia oukrania (me kapoio nohma panta/kapoia apopsh/kapoia thesi pou na prosferei kati ston anagnwsth telos pantwn) me kanei k mena na symperainw poly aneta oti oi phges sou sth venezouela einai kapoia filokyvernhtika mesa k organwseis, enw sthn oukrania exeis tis idies phges me to delastik k to ethnos typou. anywho, kane to reportaz sou, opws nomizeis esy kalytera, k krata o,ti skata thes gia sena.apla mh mou les na krathsw egw ta dika mou oneira.ayto einai ntavatziliki.giati egw den oneirevomai.k otan thes to point sou na einai oti den mpainoun oloi sto idio tsouvali, mantepse ti den prepei na kaneis!na tous vazeis esy!ayto ennoousa sto arketa astoxa diatypwmeno 2o sxolio (opws antilamvanomai twra giati tote isws hmoun k methysmenos) kathws diafwnw sto oti to amerikaniko success story mas didaskei oti den exoun oloi dikaiwma sto oneiro.ayto akrivws mas didaskei.sorry kiolas eisai lathos edw.opws episis eisai lathos sto na mou les oti genikologw k den pairnw thesi, otan to mono pou exw kanei einai 3 erwthseis mono se ena sxolio-trolarisma.de katalavainw giati perimenes na parw kapoia thesi sto sxolio pou kanw 3 aples erwthseis k se xarakthrizw k ampalo enw den kserw kan an k pou paizeis mpala.den einai h voulh to internet oute kapoia syneleysh.gia na kleisw,sto gnwsto yfos:1) an den exeis kosmo sto Kievo h genika sthn oukrania (kai sth venezouela sigoura,apla egw exw sto Kievo) na milas se proswpiko epipedo, kalo tha einai na pareis thn ataka gia tis phges k na th valeis kapou pou de fainetai.2)pleon to timing ths dhmosiopoihshs mias eidhshs alla kyriws mias apopshs/theshs (pou afora se eidhsh h kapoia katastash)einai para poly shmantiko, eidika otan h diatypwsh ths einai kai eteroxronismenh kai xalarh, opws h dikia sou thesh gia thn oukrania.giati, an den einai afeles na milas, arxika, me stoixeia gia th venezouela k ektheseis valistikes, kai meta na les gia thn oukrania apla na mh tous vazoume olous sto idio tsouvali me tous fasistes, einai toulaxiston kakh dhmosiografia.einai sa na exeis 2 metra k 2 stathma sto pws, apo mia eidhsh, diamorfwneis mia apopsh. h ayto, h apla eksyphreteis symferonta/kaneis propaganda.

Ανώνυμος είπε...

zhtw sygnwmh gia kapoia lathi parapanw , alla egrafa poly grhgora k den toxw k poly.giayto k greeklish allwste.episis eyxaristw gia to xrono k to endiaferon pou edeikses sto arxiko trollarisma mou.take it easy

Ανώνυμος είπε...

Ρε συ γραούτσο μαρξ, θα μας τρελάνεις; Μιλάς στους υπόλοιπους σα να εκφράζονται πρόχειρα και χωρίς γνώση λες κι εσύ είσαι καννας σούπερ πληροφορημένος ξέρω 'γω.
Ο Λέτο λέει που ακκίζεται με σοβαρά θέματα εν αντιθέσει με ποιόν; Το Μάρλον Μπράντο και τους Ινδιάνους. Για τσέκαρε λίγο πόσες τσόντες έχει γυρίσει η "Ινδιάνα" Σασίν Λιτλφέδερ.

groucho marxism είπε...

σε ποιον ακριβως μιλησα ετσι αγαπητε ανώνυμε; και φαντάζομαι πως αμα εχεις γυρισει τσόντες δεν μπορείς να διεκδικεις τα διακιώματά σου έτσι δεν είναι;