Η ταινία Avengers: Infinity War, που αυτή τη στιγμή παίζεται στους κινηματογράφους, αποτελεί ήδη μια από τις επιτυχημένες ταινίες όλων των εποχών, κάνοντας ρεκόρ εισπράξεων στο άνοιγμά της. Η ταινία συγκεντρώνει μερικές δεκάδες σούπερ ήρωες, που εμφανίστηκαν στις προηγούμενες 18 ταινίες της σειράς που εντάσσεται στο Marvel Cinematic Universe. Η ταινία συγκεφαλαιώνει όλες τις προηγούμενες με πετυχημένο τρόπο (όπως περιγράφουν όλοι οι κριτικοί) και διαχειρίζεται σωστά το ατελείωτο πανηγύρι των υπεράνθρωπων. Το francise των ταινιών της Marvel αποτελεί την πιο πετυχημένη σειρά ταινιών όλων των εποχών (με υπερδιπλάσια κέρδη από το δεύτερο της λίστας, το Star Wars). Η ερώτηση που προκύπτει είναι: «Τι τους χρειαζόμαστε τόσους υπερήρωες;»
Το αρχέτυπο του υπεράνθρωπου πλησιάζει την ηλικία του ενός αιώνα. Παίρνοντας τη σκυτάλη από τους ήρωες των παραμυθιών, οι πρώτοι μαζικοί ήρωες υπήρξαν κανονικοί άνθρωποι με οξυμένη κάποια ικανότητα. Μέσα στις πρώιμες αυτές πινακοθήκες ξεχωρίζει ως μακράν πιο πετυχημένος ο Σέρλοκ Χολμς, με μόνη του δύναμη την ικανότητά του να λύνει γρίφους και αινίγματα. Οι ήρωες με τις υπεράνθρωπες δυνάμεις δημιουργήθηκαν και κατοχυρώθηκαν στη λεγόμενη «χρυσή εποχή» των κόμιξ, δηλαδή στα τέλη της δεκαετίας του ‘30 μέχρι και το 1950. Πολλοί από του ήρωες που κυκλοφορούν στις ταινίες των τελευταίων ετών, όπως ο Superman, ο Batman, ο Captain America και η Wonder Woman, γεννήθηκαν και μεσουράνησαν ακριβώς εκείνη την περίοδο. Κατά την «αργυρή περίοδο» (μέχρι το 1970) των κόμικς οι υπερήρωες άρχισαν ήδη να παρακμάζουν (παρόλο που παρέμειναν κυρίαρχοι των κόμικς), ενώ κατά την χάλκινη περίοδο (μέχρι το 1985) οι ήρωες αυτοί θα αποκτήσουν πιο ανθρώπινα και πιο σκληρά χαρακτηριστικά, σε πλοκές που θα περιλάβουν το ρατσισμό, τα ναρκωτικά, τον αλκοολισμό, την οικολογική καταστροφή κ.ά. Η σημερινή περίοδος, η μοντέρνα εποχή των κόμικς, είναι σύνθετη και πολυεπίπεδη με επανασχεδιασμό παλαιοτέρων ηρώων, λογοτεχνικές αξιώσεις, τελείως απομακρυσμένη από τη μονοκόμματη θετικότητα των πρώτων χάρτινων ηρώων. Προς τι, λοιπόν, αυτή η κινηματογραφική επιστροφή στην απλοϊκότητα μιας περασμένης περιόδου;
Οι σούπερ ήρωες είναι η δισδιάστατη εκδοχή της πραγματικότητάς μας. Η τρίτη διάσταση που περισσεύει στον κόσμο τους, είναι το δικό μας βλέμμα, η προσδοκία και η απογοήτευσή μας.
Ο υπεράνθρωπος αποτελεί την επιστροφή της απλότητας σε ένα σύνθετο κόσμο, μια απόλυτη κατάσταση μέσα σε ένα σύνθετο σχετικισμό, που φέρνει και πάλι την επιλογή ανάμεσα στο καλό και στο κακό στο προσκήνιο με ηθελημένα μανιχαϊστικούς όρους. Μια αδρή γραμμή πάνω σε ένα ψηφιδωτό χάος. Ο σούπερ ήρωας είναι η προέκτασή μας, η προσδοκία ως πραγματικότητα, το απίθανο ως πιθανό, η επιθυμία ως συμβάν και ο φόβος ως κάτι που πάντοτε μπορεί να λυθεί. Άλλωστε, δεν ταυτιζόμαστε ποτέ με τον ήρωα, αλλά με αυτόν που βρίσκεται πίσω από αυτόν, με την ανθρώπινη φιγούρα που βρίσκεται πίσω από κάθε μπάτμαν και σπάιντερμαν (γι’ αυτό ο Σούπερμαν είναι άκρως αντιπαθητικός). Τον ατελή αυτόν χαρακτήρα με τα προβλήματα και τους φόβους, έναν όμοιο με εμάς. Ο ήρωας δεν αποτελεί τίποτα άλλο από την ενσάρκωση της λύσης που δίνει στα κοινά μας προβλήματα.
Δεν είναι τυχαίο πως το είδος προέκυψε ανάμεσα στο 1938 (με τη γέννηση του Σούπερμαν) και το 1941. Σε μια περίοδο όπου ο πόλεμος ήταν καθημερινότητα και η έκτασή του είχε την έκταση του πλανήτη. Σε έναν πόλεμο όπου για πρώτη φορά τα όπλα ξεπερνούσαν την ανθρώπινη κλίμακα και μπορούσαν να εξαφανίσουν ολόκληρες πόλεις. Ο ίδιος ο άνθρωπος ως φαντασιακή κλίμακα ξεπεράστηκε. Οι ενσαρκωτές των παράδοξων δυνάμεων θα κουβαλήσουν μέσα τους την κλίμακα της εποχής τους. Τότε που μια απλή κίνηση μπορούσε να σβήσει τα πάντα.
Η κινηματογραφική έκρηξη του υπερηρωικού κινηματογράφου είναι ομολογία της εποχής μας. Των ορίων, των φόβων και αδιεξόδων της. Μια μετατροπή της αβεβαιότητας σε περιπέτεια και θέαμα, με σκοπό να διερευνηθεί, να ομολογηθεί και να ξορκιστεί. Όπως για αιώνες συνέβαινε στα παραμύθια, οι σύμμαχοι και οι εχθροί μας μάς ξεπερνούν με τις μπέρτες και την ενσαρκωμένη υπερβολή τους, με τις δυνάμεις και τα σύμβολά τους, με τα τρωτά σημεία και τη λουστραρισμένη τελειότητα τους, εκπροσωπώντας μας σε ένα φαντασιακό πόλεμο που έχει ήδη κηρυχτεί.
(στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου