Γιατί τι άλλο είναι τα μέσα δικτύωσης από έναν καθρέφτη; Έναν καθρέφτη παραμορφωτικό, που στην πραγματικότητα δίνει μορφή σιγά σιγά σε ό, τι απεικονίζει. Μι περιγραφή των μέσων αυτών όπου η χρήση και η δομή τους ταυτίζονται είναι αρκετά συχνή. Για παράδειγμα κατά τη διάρκεια της Αραβικής Άνοιξης η εκτεταμένη και επιτυχής χρήση του twitter και του facebook έκαναν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να περιγραφούν ως εργαλεία απελευθέρωσης, ως προοδευτικά μέσα απέναντι στα ελεγχόμενα από πολιτικά και οικονομικά κέντρα παραδοσιακά μέσα όπως η τηλεόραση και οι εφημερίδες. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φάνηκε να μπορούν να διευρύνουν την ίδια τη δημοκρατία και την συμμετοχή σε περιπτώσεις όπου ο κυρίαρχος λόγος και η κυρίαρχη εξουσία καταπιέζουν και φιμώνουν.
Αντιστρόφως η επέλαση της κουλτούρας και της χρήσης των fake news στο brexit και στις αμερικανικές εκλογές του 2016 ανέδειξαν μια τελείως διαφορετική διάσταση και χρήση που γέννησε τελείως διαφορετικά αποτελέσματα. Η αμφισβήτηση της ίδιας της έννοιας της πληροφορίας μέσα από τη διάδοση και τη χρήση ψευδών πληροφοριών, η δημιουργία ενός πλαισίου όπου κάθε γεγονός είναι εξίσου υπαρκτό ή ανύπαρκτο ανάλογα όχι με το αν συνέβη αλλά με το πως χρησιμοποιήθηκε και διαδόθηκε, ενός πλαισίου όπου κάθε κρίση είναι στην πραγματικότητα αδύνατη αφού τα θεμέλιά της είναι αμφισβητούμενα, συρρίκνωσε την ίδια τη δημοκρατία και αλλάζει τους όρους της πολιτικής αντιπαράθεσης σε κάθε μελλοντικό πολιτικό γεγονός στον πλανήτη.
Μέσα από τα δύο αυτά αντιθετικά παραδείγματα γίνονται ορατές οι δυνατότητες, οι κίνδυνοι και τα πολλά πρόσωπα των μέσων που καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη δημόσια σφαίρα και στην πραγματικότητα την ίδια την πραγματικότητα. Οι αποκαλύψεις, οι δίκες και οι απολογίες που συνέβησαν τον τελευταίο χρόνο γύρω από μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα σκάνδαλα σε σχέση με παρεμβολές σε μεγάλα γεγονότα, την διαμόρφωση πολιτικών τάσεων και την υποκλοπή προσωπικών δεδομένων δείχνουν ακριβώς πόσο ρευστό είναι το κανονιστικό πλαίσιο που περιορίζει την απόλυτη ελευθερία των μέσων και σε μεγάλο βαθμό πόσο ρευστή είναι η ίδια τους η φύση.
Μπορούμε μέσα σε αυτό το
τόσο ρευστό πλαίσιο να εξάγουμε συμπεράσματα για το φαινόμενο των μέσων
κοινωνικής δικτύωσης; σε σχέση με το πως επηρεάζουν την καθημερινότητά
μας και ταυτόχρονα τον δημόσιο λόγο και την κοινή αντίληψη εντός των
οποίων κινούμαστε; υπάρχουν στοιχεία που προκύπτουν από την ίδια τη δομή
των μέσων ή μιλάμε για ένα τελείως ρευστό φαινόμενο υπό συνεχή
αναδιαμόρφωση;
Αυτά δεν είναι
ερωτήματα που μόνο εμείς καλούμαστε να απαντήσουμε. Είναι ερωτήματα που
και οι ίδιες οι πλατφόρμες καλούνται να απαντήσουν. Γιατί πολύ σύντομα
έγινε εμφανές πως η απόλυτη ελευθερία στην έκφραση που ευαγγελίζονταν
μέσα όπως το twitter, στην
πραγματικότητα δεν ταυτιζόταν με την ουδετερότητα του μέσου. Το
συγκεκριμένο μέσο σε άπειρες περιπτώσεις μέσω ακριβώς της ουδετερότητας
του έγινε εκκολαπτήριο λόγου μίσους. Όταν χιλιάδες ρατσιστικά,
ομοφοβικά, ρατσιστικά σχόλια πλημμύρισαν τις αναρτήσεις του οι χρήστες
άρχισαν να απομακρύνονται. Όταν στη συνέχεια η εταιρεία άρχισε να βάζει
περιορισμούς ακριβώς σε αυτή τη βάση άρχισε να μειώνει σταδιακά τα
ποσοστά ελευθερίας που προσέφερε. Και κανείς δεν ξέρει που τελειώνει
αυτό το ψαλίδισμα. Και αυτό είναι μονάχα ένα παράδειγμα της ρευστότητας
του θαυμαστού νέου κόσμου στον οποίο ζούμε.
Αυτό όμως που πρέπει να
καταλάβουμε είναι πως όλα αυτά δεν είναι τεχνικά προβλήματα σε μια
σελίδα που δεν μας ικανοποιεί ή δεν μας ενδιαφέρει. Είναι προβλήματα της
ίδιας της δημόσιας ρητορικής, της αντιπαράθεσης και της
επιχειρηματολογίας. Το βασικό πρόβλημα είναι πως δεν μπορείς να θέτεις
κανόνες όταν δεν έχεις συγκεκριμένους σκοπούς για τους κανόνες αυτούς.
Μια παραδοσιακή εφημερίδα για παράδειγμα έχει ως σκοπό να ενημερώσει, να
επηρεάσει και ταυτόχρονα να ικανοποιήσει ένα συγκεκριμένο (μικρότερο ή
μεγαλύτερο) κοινό ελεγχόμενη από την μία από την ορθότητα της
παρουσίασης των γεγονότων και από την άλλη τους οικονομικούς της
δείκτες.
Αντίθετα τα μέσα
κοινωνικής δικτύωσης δεν έχουν σκοπό είναι τα ίδια ένας σκοπός.
Ιδιωτικές εταιρίες που προσπαθούν να σε πείσουν να τις χρησιμοποιείς και
να τις παρακολουθείς. Και μέσα σε αυτή την πρόθεση κανένας κανόνας δεν
μπορεί να σταθεί. Εταιρίες με βασικό προιόν τον δικό μας δημόσιο λόγο.
Ελεγχόμενες από μια τελείως αίολη αίσθηση του κοινά αποδεκτού από την
μία και από την άλλη από τη δική τους επιθυμία για κέρδος. (δεύτερο μέρος)
Ο παραμορφωτικός καθρέφτης των μέσω κοινωνικής δικτύωσης δίνει μορφή σε ό,τι απεικονίζει. Μέσα στο ρευστό τους πλαίσιο αναρωτιόμαστε αν μπορούμε να εξάγουμε συμπεράσματα. Όχι τόσο από τη χρήση των μέσων, τις εκδοχές τους μέσα στην πρόσφατη ιστορία των γεγονότων, όσο από την ίδια τους τη δομή. Γιατί τα τελευταία χρόνια είναι πιο εμφανές από ποτέ. Τα προβλήματα που προκύπτουν από τους όρους διάχυσης της πληροφορίας, από το θόρυβο που αντιστοιχεί στη σιωπή και από τη σιωπή που αντιστοιχεί στη φίμωση, η ισχύ του ψεύτικου που ξεπερνά την ισχύ του αληθινού, το αληθινό να χάνει την πραγματικότητά του, ενώ το ψεύτικο μονοπωλεί το χώρο, δεν είναι μόνο ζητήματα πολιτισμού και επικοινωνίας είναι πάνω απ’ όλα ζητήματα δημοκρατίας.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι κομμάτι της διαμεσολαβημένης μας επικοινωνίας, αρτηρία μας με έναν έξω κόσμο παραμορφωμένο, πολλαπλασιασμός μας προς τη συμφωνία του κόσμου με τις απόψεις και τις οράσεις μας. Και ενώ τα μέσα είναι έτσι δομημένα ώστε να δημιουργούν μια αίσθηση διαχωρισμού, όπου μες στη σιωπή της οθόνης βρισκόμαστε από τη μια μεριά εμείς και από την άλλη ο κόσμος, πρόσφατες πολιτικές έρευνες και μαζικά γεγονότα αποδεικνύουν πως μια σειρά από παρεμβάσεις ορίζουν την πραγματική χρήση των μέσων. Εταιρείες που κλέβουν δεδομένα, παρεμβάσεις από χάκερς και τρολς που στρέφουν τις απόψεις του κοινού με βάση το πολιτικό συμφέρον, επέλαση ακροδεξιού θανάτου της λογικής και θεωριών συνωμοσίας, μια μασημένη αντανάκλαση ενός κόσμου που δεν χορταίνει το είδωλό του, ακόμα και αν αυτό τελικά έπαψε να τον απεικονίζει. Σκουπιδαριό εικόνας και πληροφορίας, νεκροτομείο του δημοσίου λόγου.
Η ίδια η δομή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αναδεικνύεται στους όρους διαλόγου που επικρατούν κατά την περίοδο ενός έντονου κοινωνικού ζητήματος. Οι όροι διαλόγου απαιτούν να πάρεις θέση. Αλλιώς κανείς δεν θα ασχοληθεί με όσα γράφεις ή όσα λες. Όσο πιο φανατικά καταγράψεις τη θέση σου, τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η διάδοσή της. Οι όροι με τους οποίους γράφεις, ορίζονται και αυτοί με τον ίδιο τρόπο. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Jay Van Bevel, καθηγητή του NYU, η χρήση λέξεων με έντονο ηθικό-συναισθηματικό φορτίο έχουν τρομακτικά μεγαλύτερη ανταποδοτικότητα και θεάσεις από έναν ουδέτερο και ψύχραιμο λόγο. Ο λόγος αυτός στην πραγματικότητα περιγράφει την ανάγκη του να ανήκεις σε μια ομάδα. Για την ακρίβεια αποτελεί ένα λόγο που είναι τόσο δήλωση, όσο και ταυτόχρονη προάσπιση του χώρου που καταλαμβάνει η ομάδα αυτή.
Η οργάνωσή μας στο δίπολο του φίλου και του εχθρού είναι παλαιά όσο οι ανθρώπινες κοινωνίες, όσο η ανάγκη να ανήκεις σε μια ομάδα και να χάνεσαι μέσα της. Συμβαίνει με τις πολιτικές στρατεύσεις, την οπαδοποίηση και πολλά άλλα. Η βασική διαφορά που υπάρχει στην ομαδοποίηση στην εποχή και στο χώρο του διαδικτύου είναι αυτή η ταυτόχρονη παρουσία και απουσία μας. Ο στεντόρειος τρόπος που υπερασπιζόμαστε τις απόψεις και τις εντάξεις μας και ό,τι αυτό συνεπάγεται (λόγος μίσους απέναντι στους αντιπάλους, επιθετικότητα, δολοφονία χαρακτήρων κτλ) και η ταυτόχρονη έλλειψη των κοινωνικών συμβάσεων που ορίζει η ζωή στον έξω κόσμο. Η ευγένεια, η ανάγκη για συνύπαρξη ακόμα και μέσω ενός μίνιμουμ συμφωνίας, τα όρια του άλλου και ο τρόπος με τον οποίο αυτός τα κάνει εμφανή, εδώ εκλείπουν. Ταυτόχρονα, τα μέσα δικτύωσης είναι σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να πολλαπλασιάζουν τη συμφωνία μας, να μας προτείνουν σελίδες με τις οποίες θα συμφωνούμε, θέματα που θα βρίσκαμε ενδιαφέροντα, ανθρώπους που θα πολλαπλασιάσουν τον εαυτό μας και τη φωνή μας. Με τον τρόπο αυτό πολλαπλασιάζονται και οι βεβαιότητές μας, το βύθισμά μας σε όλα αυτά στα οποία ανήκουμε, ο φανατισμός για το δίκιο μας.
Και αν όλα αυτά μοιάζουν περίπου αποδεκτά σε ένα παράλληλο κόσμο της οθόνης, τι γίνεται όταν ο κόσμος αυτός κυριαρχεί στην επικοινωνία μας; Όταν οι όροι τους οποίους το μέσο επιβάλει, επεκτείνονται και εκτός του μέσου; Γιατί ας μην το ξεχνάμε. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι προϊόντα. Με επιθυμία και στόχο να μας κρατήσουν για όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο μέσα τους, όσο γίνεται πιο ενεργούς και πιο δραστήριους. Εντός τους είμαστε και εμείς κομμάτι του προϊόντος. Καταναλωτές και καταναλώσιμοι εξίσου.
Ο κόσμος αλλάζει. Το ίδιο και οι όροι και τα όρια της πολιτικής.
(στην εφημερίδα Εποχή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου