Λεπτομέρειες για το τέλος του κόσμου*
Έτσι τελειώνει ο κόσμος
Έτσι τελειώνει ο κόσμος
Έτσι τελειώνει ο κόσμος
Όχι μ’ ένα βρόντο μα μ‘ ένα λυγμό
Τ.Σ. Έλιοτ,
Οι κούφιοι άνθρωποι
Το άρθρο αυτό γράφεται Παρασκευή με κίνδυνο να μην τελειώσει ποτέ. Γιατί ίσως πριν τελειώσει, να έχει τελειώσει ο κόσμος, σύμφωνα με το ημερολόγιο των Μάγια. Ίσως το άρθρο να μην γραφτεί ποτέ, ίσως η «Εποχή» να μην εκδοθεί ξανά και ίσως ο ΣΥΡΙΖΑ να μην γίνει ποτέ κυβέρνηση αφού όλα θα έχουν τελειώσει. Βέβαια, αφού διαβάζετε το άρθρο είναι μάλλον Σάββατο οπότε για άλλη μια φορά την γλιτώσαμε. Άλλωστε από το 1980 και μετά έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 50 αντίστοιχες προβλέψεις σχετικά με το τέλος του κόσμου.
Η βροντή
Η εσχατολογία αποτελεί μια ξεχωριστή κατηγορία των θεωριών συνωμοσίας. Καταφέρνει να συνδυάσει τη φαντασία με την πλάνη, την προκατάληψη, τη βλακεία, ανακατεύοντας τα πιο ετερόκλιτα υλικά φτιάχνοντας μίγματα που ξαφνιάζουν. Παλιές βεβαιότητες και όροι αντίληψης της ζωής, έρχονται σε επαφή και αναμετρώνται με ένα νέο κενό και μια νέα αδυναμία.
Οι αβρααμικές θρησκείες (Ιουδαϊσμός, Χριστιανισμός, Μωαμεθανισμός), αποτέλεσαν τη βάση για να χτιστεί ένα μεγάλο κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού. Στις θρησκείες αυτές, ο χρόνος απλώνεται γραμμικά με αρχή του ένα μυθικό παρελθόν και τέλος του μια κατακλυσμιαία στιγμή (αντίθετα με τις ανατολικές θρησκείες όπου η επανάληψη και ο κύκλος είναι κυρίαρχα σχήματα). Το τέλος του κόσμου, η αποκάλυψη και η θεία δίκη που θα ερχόταν μετά από αυτό το τέλος, αποτέλεσαν βάση όχι μόνο για να περιγραφεί ο τρόπος με τον οποίο απλώνεται ο χρόνος, αλλά ακόμα σημαντικότερα για να οριστεί η κάθε μέρα του παρόντος. Οι πράξεις του εκάστοτε παρόντος κοίταγαν για τον πιστό πάντα στο μέλλον, στη στιγμή που οι πράξεις αυτές θα συναντούσαν την καταδίκη ή την επιβράβευση. Το τέλος υπήρχε στο μέλλον αλλά παράλληλα ζούσε εγκιβωτισμένο και στο παρόν. Η αποκάλυψη δεν αποτέλεσε, λοιπόν, απλά ένα μύθο για κάποιον μακρινό χρονικό ορίζοντα, αλλά πολύ περισσότερο μια κεντρική ρυθμιστική παράμετρο εξουσίας σύμφωνα με την οποία θα έπρατταν οι πιστοί.
Στις σημερινές κοινωνίες, ο ρυθμιστικός χαρακτήρας της θρησκείας παίζει πολύ μικρότερο, αν όχι ασήμαντο, ρόλο. Το ημερολόγιο δεν ρυθμίζεται τόσο από τις εορτές όσο από την προβολή της θρησκευτικής ανάμνησής τους σε ένα υλιστικό παρόν κατανάλωσης και ευδαιμονισμού. Ο χρόνος περιγράφεται σχεδόν τυχαία, ανάμεσα σε επετείους, εθνικές εορτές και αργίες. Ο σύγχρονος άνθρωπος ζει σε ένα αυστηρό παρόν που απλώνει τον εαυτό του σε παρελθόν και μέλλον. Το τέλος του χρόνου ζει πια στο παρελθόν και παραμένει μια μακρινή ανάμνηση, ανίκανη να δώσει νόημα στην κάθε μέρα, ανίκανη να υποσχεθεί, να ορίσει να φοβίσει. Ανίκανη να μιλήσει με τους ίδιους παλαιούς τρόπους. Το παλαιό σχήμα δεν αντικαταστάθηκε από κάποιο καινούργιο, αντίθετα έμεινε να εξατμίζεται και να συρρικνώνεται σε ένα σχεδόν βιολογικό γήρας, σαν κάποιο μακρινό συγγενή που γερνά στη γωνία του σπιτιού σχεδόν ξεχασμένος, ενώ παραμιλά τις ιστορίες μιας παλιάς, ακατανόητης εποχής. Τη θέση της παλαιάς Αποκάλυψης έρχονται να καταλάβουν νέοι παγκοσμιοποιημένοι φόβοι, προϊόντα ενός ποπ συγκρητισμού δεισιδαιμονίας. Το ημερολόγιο των Μάγια, οι εξωγήινοι, το πυρηνικό ολοκαύτωμα, οι συνωμοσίες κάποιων λίγων της εξουσίας κατά του συνόλου της ανθρωπότητας αποτελούν τρόπους να αρθρωθεί ένα νέο Τέλος. Εκτός οποιουδήποτε συστήματος, οι δοξασίες αυτές μιλούν μόνο για το φόβο και ταυτόχρονα για το ίδιο το παράλογο της ύπαρξής τους. Αυτό που αλλάζει στις μέρες μας είναι πως όλες αυτές, οι χαριτωμένες στα λογικά τους άλματα και ταυτόχρονα επικίνδυνες στην εκμετάλλευση τους, προβλέψεις έρχονται να ειπωθούν σε έναν κόσμο κρίσης.
Ο λυγμός
«Ο σύγχρονος άνθρωπος μπορεί πιο εύκολα να φανταστεί το τέλος του κόσμου, παρά το τέλος του καπιταλισμού» λέει μια φράση που αποδίδεται στον Σλάβοι Ζίζεκ. Μέχρι πρόσφατα οι καθημερινές αλλαγές -το παρόν εκείνο που στάσιμα μεγάλωνε και επεκτεινόταν- έμοιαζαν πιο εξωτικές από τα τέρατα της αποκάλυψης. Και όμως σήμερα, πίσω από τις μεγαλόστομες βροντές του τέλους του κόσμου, απλώνεται η θάλασσα των λυγμών των ανθρώπων της κρίσης. Ανθρώπων που είδαν τον κόσμο τους να αλλάζει και την όποια βεβαιότητα να ξεριζώνεται με τον πιο επιθετικό τρόπο. Πόσοι μικροί προσωπικοί κόσμοι τελειώνουν στην κάθε μέρα μας; Οι αυτοκτονίες, οι απολύσεις, η πλήρης ανέχεια και η απελπισία ίσως για κάποιους να μην έχουν την ίδια φωτογένεια με την αρχαιολογία του φόβου και την Αποκάλυψη , αλλά μιλούν τη γλώσσα του πραγματικού και του αμείλικτου. Το αύριο μοιάζει και πάλι απειλητικό, γιατί το μέλλον μας μοιάζει ακυρωμένο. Και τελικά δεν ξέρω και ούτε με νοιάζει τι έγραφαν οι Μάγια στα προσωπικά τους ημερολόγια, αλλά στο ημερολόγιο της Ελλάδας της Κρίσης διαβάζω μόνο σημειώσεις για το τέλος των κόσμων.
* Ο τίτλος είναι δανεισμένος από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Ευγένιου Αρανίτση.
(στην εφημερίδα Εποχη)
Έτσι τελειώνει ο κόσμος
Έτσι τελειώνει ο κόσμος
Έτσι τελειώνει ο κόσμος
Όχι μ’ ένα βρόντο μα μ‘ ένα λυγμό
Τ.Σ. Έλιοτ,
Οι κούφιοι άνθρωποι
Το άρθρο αυτό γράφεται Παρασκευή με κίνδυνο να μην τελειώσει ποτέ. Γιατί ίσως πριν τελειώσει, να έχει τελειώσει ο κόσμος, σύμφωνα με το ημερολόγιο των Μάγια. Ίσως το άρθρο να μην γραφτεί ποτέ, ίσως η «Εποχή» να μην εκδοθεί ξανά και ίσως ο ΣΥΡΙΖΑ να μην γίνει ποτέ κυβέρνηση αφού όλα θα έχουν τελειώσει. Βέβαια, αφού διαβάζετε το άρθρο είναι μάλλον Σάββατο οπότε για άλλη μια φορά την γλιτώσαμε. Άλλωστε από το 1980 και μετά έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 50 αντίστοιχες προβλέψεις σχετικά με το τέλος του κόσμου.
Η βροντή
Η εσχατολογία αποτελεί μια ξεχωριστή κατηγορία των θεωριών συνωμοσίας. Καταφέρνει να συνδυάσει τη φαντασία με την πλάνη, την προκατάληψη, τη βλακεία, ανακατεύοντας τα πιο ετερόκλιτα υλικά φτιάχνοντας μίγματα που ξαφνιάζουν. Παλιές βεβαιότητες και όροι αντίληψης της ζωής, έρχονται σε επαφή και αναμετρώνται με ένα νέο κενό και μια νέα αδυναμία.
Οι αβρααμικές θρησκείες (Ιουδαϊσμός, Χριστιανισμός, Μωαμεθανισμός), αποτέλεσαν τη βάση για να χτιστεί ένα μεγάλο κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού. Στις θρησκείες αυτές, ο χρόνος απλώνεται γραμμικά με αρχή του ένα μυθικό παρελθόν και τέλος του μια κατακλυσμιαία στιγμή (αντίθετα με τις ανατολικές θρησκείες όπου η επανάληψη και ο κύκλος είναι κυρίαρχα σχήματα). Το τέλος του κόσμου, η αποκάλυψη και η θεία δίκη που θα ερχόταν μετά από αυτό το τέλος, αποτέλεσαν βάση όχι μόνο για να περιγραφεί ο τρόπος με τον οποίο απλώνεται ο χρόνος, αλλά ακόμα σημαντικότερα για να οριστεί η κάθε μέρα του παρόντος. Οι πράξεις του εκάστοτε παρόντος κοίταγαν για τον πιστό πάντα στο μέλλον, στη στιγμή που οι πράξεις αυτές θα συναντούσαν την καταδίκη ή την επιβράβευση. Το τέλος υπήρχε στο μέλλον αλλά παράλληλα ζούσε εγκιβωτισμένο και στο παρόν. Η αποκάλυψη δεν αποτέλεσε, λοιπόν, απλά ένα μύθο για κάποιον μακρινό χρονικό ορίζοντα, αλλά πολύ περισσότερο μια κεντρική ρυθμιστική παράμετρο εξουσίας σύμφωνα με την οποία θα έπρατταν οι πιστοί.
Στις σημερινές κοινωνίες, ο ρυθμιστικός χαρακτήρας της θρησκείας παίζει πολύ μικρότερο, αν όχι ασήμαντο, ρόλο. Το ημερολόγιο δεν ρυθμίζεται τόσο από τις εορτές όσο από την προβολή της θρησκευτικής ανάμνησής τους σε ένα υλιστικό παρόν κατανάλωσης και ευδαιμονισμού. Ο χρόνος περιγράφεται σχεδόν τυχαία, ανάμεσα σε επετείους, εθνικές εορτές και αργίες. Ο σύγχρονος άνθρωπος ζει σε ένα αυστηρό παρόν που απλώνει τον εαυτό του σε παρελθόν και μέλλον. Το τέλος του χρόνου ζει πια στο παρελθόν και παραμένει μια μακρινή ανάμνηση, ανίκανη να δώσει νόημα στην κάθε μέρα, ανίκανη να υποσχεθεί, να ορίσει να φοβίσει. Ανίκανη να μιλήσει με τους ίδιους παλαιούς τρόπους. Το παλαιό σχήμα δεν αντικαταστάθηκε από κάποιο καινούργιο, αντίθετα έμεινε να εξατμίζεται και να συρρικνώνεται σε ένα σχεδόν βιολογικό γήρας, σαν κάποιο μακρινό συγγενή που γερνά στη γωνία του σπιτιού σχεδόν ξεχασμένος, ενώ παραμιλά τις ιστορίες μιας παλιάς, ακατανόητης εποχής. Τη θέση της παλαιάς Αποκάλυψης έρχονται να καταλάβουν νέοι παγκοσμιοποιημένοι φόβοι, προϊόντα ενός ποπ συγκρητισμού δεισιδαιμονίας. Το ημερολόγιο των Μάγια, οι εξωγήινοι, το πυρηνικό ολοκαύτωμα, οι συνωμοσίες κάποιων λίγων της εξουσίας κατά του συνόλου της ανθρωπότητας αποτελούν τρόπους να αρθρωθεί ένα νέο Τέλος. Εκτός οποιουδήποτε συστήματος, οι δοξασίες αυτές μιλούν μόνο για το φόβο και ταυτόχρονα για το ίδιο το παράλογο της ύπαρξής τους. Αυτό που αλλάζει στις μέρες μας είναι πως όλες αυτές, οι χαριτωμένες στα λογικά τους άλματα και ταυτόχρονα επικίνδυνες στην εκμετάλλευση τους, προβλέψεις έρχονται να ειπωθούν σε έναν κόσμο κρίσης.
Ο λυγμός
«Ο σύγχρονος άνθρωπος μπορεί πιο εύκολα να φανταστεί το τέλος του κόσμου, παρά το τέλος του καπιταλισμού» λέει μια φράση που αποδίδεται στον Σλάβοι Ζίζεκ. Μέχρι πρόσφατα οι καθημερινές αλλαγές -το παρόν εκείνο που στάσιμα μεγάλωνε και επεκτεινόταν- έμοιαζαν πιο εξωτικές από τα τέρατα της αποκάλυψης. Και όμως σήμερα, πίσω από τις μεγαλόστομες βροντές του τέλους του κόσμου, απλώνεται η θάλασσα των λυγμών των ανθρώπων της κρίσης. Ανθρώπων που είδαν τον κόσμο τους να αλλάζει και την όποια βεβαιότητα να ξεριζώνεται με τον πιο επιθετικό τρόπο. Πόσοι μικροί προσωπικοί κόσμοι τελειώνουν στην κάθε μέρα μας; Οι αυτοκτονίες, οι απολύσεις, η πλήρης ανέχεια και η απελπισία ίσως για κάποιους να μην έχουν την ίδια φωτογένεια με την αρχαιολογία του φόβου και την Αποκάλυψη , αλλά μιλούν τη γλώσσα του πραγματικού και του αμείλικτου. Το αύριο μοιάζει και πάλι απειλητικό, γιατί το μέλλον μας μοιάζει ακυρωμένο. Και τελικά δεν ξέρω και ούτε με νοιάζει τι έγραφαν οι Μάγια στα προσωπικά τους ημερολόγια, αλλά στο ημερολόγιο της Ελλάδας της Κρίσης διαβάζω μόνο σημειώσεις για το τέλος των κόσμων.
* Ο τίτλος είναι δανεισμένος από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Ευγένιου Αρανίτση.
(στην εφημερίδα Εποχη)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου